Daneshenaft logo
شنبه 16 آذر ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
Print Send to Friends
پنجشنبه 31 فروردین ماه 1396 | کد مطلب : 10679
بحران نفت‌کش‌های آلوده و تهدید صنعت نفت ونزوئلا


در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

ونزوئلا با بحرانی کهنه که دامنه‌ای گسترده پیدا کرده، دست و پنجه نرم می‌کند؛ نفتکش‌های آلوده اجازه ورود به آبهای بین‌المللی را ندارند و پاکسازی آنها، باعث تاخیر در تحویل نفت به مشتریان شده است.

به گزارش رویترز، در گرمای کشنده  دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

این نفتکش یکی از شناورهای متعددی است که همه روزه در دو پایانه صادرات شرکت  نفت دولتی ونزوئلا در هنگام بارگیری نفت خام آلوده می‌شوند. آب در اینجا دارای روکشی از نفت است که از خطوط لوله زنگ زده و فرسوده در عمق آن نشت می‌کند.

این به آن معناست که  نفتکش‌ها قبل از این که به بنادر دیگر کشور ها سفر کنند، باید پاک شوند چرا که اکثر کشور‌ها از بیم خطرات زیست محیطی برای آبهایشان و  آلوده شدن تاسیسات بندری و شناور‌های دیگر، به کشتی‌های آغشته به نفت خام اجازه پهلو گرفتن نمی‌دهند.

عملیات پاکسازی دستی کشتی‌ها یکی از دلایل متعددی است که نفتکش‌های توزیع‌کننده نفت خام ونزوئلا همیشه به طور مکرر در تحویل نفت به مشتری با تاخیر مواجه می‌شوند. یکی دیگر از دلایل این تاخیرها دیر انجام شدن تعمیرات و اصلاحات توسط ارائه کننده این خدمات است؛ چرا که بیشتر این شرکت‌ها از شرکت نفت دولتی ونزوئلا طلبکارند و  نقدینگی این شرکت هم کم شده است.

نه شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) و نه وزیر نفت ونزوئلا به پرسش‌ها در مورد وضعیت عملکرد دریایی شان پاسخی  نمی‌دهند.

صفوف نفتکش‌های در انتظار پاکسازی، نمونه‌ای تلخ از شرکتی را نشان می‌دهد که در چرخه‌ای رو به افول افتاده است؛ کمبود پول برای نگهداری مناسب کشتی‌ها، چرخه‌های پالایش و تولید، و یا پرداخت به موقع سهم شرکای تجاری باعث شده است PDVSA نتواند به صادرات رونق ببخشد، صادراتی که تنها گزینه ایجاد درآمد برای این شرکت است.

هم‌اکنون صادرات نفت خام ونزوئلا با ۸ درصد کاهش در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۶ به ۱.۶۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

در پایانه‌های صادرات نفتی در سراسر جهان که نشت نفت خام مانند آنچه در ونزوئلا در جریان است، به ندرت اتفاق می افتد، معمولا یک نفتکش آلوده شده به نفت خام را از آب خارج کرده و در یک لنگرگاه خشک با تجهیزات صنعتی پاکسازی می‌کنند.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
شماره حاضر 700 امین شماره از نشریه بین‌المللی تخصصی دانش نفت است.
مصرف روزانه بنزین در کشور حدود ۸۹ میلیون لیتر است، حدود ۶۳ میلیون لیتر روزانه به‌صورت سهمیه‌ای با نرخ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود، آنچه باقی می‌ماند و با نرخ ۳ هزار تومان آزاد عرضه می‌شود ۲۵ میلیون لیتر است که با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت می‌توانیم روزانه ۶ میلیون لیتر صرفه‌جویی کنیم.
ایران چهارمین ذخایر نفتی جهان با ۱۵۸میلیارد بشکه تا ژانویه سال ۲۰۱۶ برآورد شد.

يادداشت
فرهاد احمدی، مدیرعامل سابق شرکت ملی و مهندسی ساختمان نفت/ اصلاح آیین نامه قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی ضرورت دارد و باید در سرمایه‌‌گذار خارجی اطمینان ایجاد کنیم، تضامین لازم را حاصل کنیم تا وارد شود.
تهیه و تنظیم: محمود سیاوش آبکناری/ پتروناس تأیید می‌کند که پس از بررسی‌های لازم، تصمیم ‌گرفته است در خرید سهام عرضه‌شده آرامکو مشارکت نکند.
فروه میرهاشمی، شرکت کامکار/ امروزه رعایت ایمنی در صنعت نفت و گاز به عنوان اولویت اول پروژه‌ها مطرح است. طبق آمار منتشر شده [1]، عدم رعایت ایمنی فقط در پالایشگاه‌های نفتی دنیا در سال‌های گذشته علاوه بر صدمات جانی جبران ناپذیر، حدود 100 میلیارد دلار خسارات مالی در برداشته است.
سعید لیلاز، اقتصاددان/ گرفتاری و چالش‌های مردم در جای دیگری است و صرفا در مورد این طرح نیست. اینکه اگر شما مقدار مصرف طبقات بالای جامعه در حوزه سوخت را به شهرستان‌های محروم بدهید، خوب است و اعتراض مردم به دلیل این است که یک جریانی را به صورت سمبل بهانه کرده‌اند و از این موضوع می‌خواهند باقی معضلات و مشکلات را پیش بکشند.
آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی/ اصلاح قیمت حامل‌های انرژی باید سال‌ها قبل که تورم کمتری داشتیم و قدرت خرید بالا بود انجام می‌شد و دولت زمان زیادی در اختیار داشت که حاشیه‌های این چند روز اجرا و افزایش قیمت بنزین را کاهش دهد.
گفتمان
بیش از چهار سال از ایجاد مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت می‌گذرد و در این مدت از سوی این مرکز فراخوان‌های متعددی در حوزه‌های مختلف اعلام، دوره‌های آموزشی متناسب با هر حرفه برگزار و حتی گواهی صلاحیت منتخبان یکی از حرفه‌ها (مدیریت پروژه) اعطا شده است.
همیشه سیاست چند قدم جلوتر از اقتصاد پیش رفته و برای آن تصمیم‌‌گیری کرده است. به طوری که جایی برای رقابت میان عرصه‌های صنعتی وجود ندارد.
با توجه به رشد مصرف، تولید متانول ایران تا چهار سال آینده به بیش از ۲۵ میلیون تن خواهد رسید که چین و آمریکا هم بیشتر از این میزان تولید خواهند کرد، اما به همان میزان که تولید افزایش می‌یابد، رشد مصرف هم بالا خواهد رفت.
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :