ونزوئلا با
بحرانی کهنه که دامنهای گسترده پیدا کرده، دست و پنجه نرم میکند؛ نفتکشهای
آلوده اجازه ورود به آبهای بینالمللی را ندارند و پاکسازی آنها، باعث تاخیر در
تحویل نفت به مشتریان شده است.
به گزارش رویترز،
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در
لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛
نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.
این نفتکش یکی
از شناورهای متعددی است که همه روزه در دو پایانه صادرات شرکت نفت دولتی ونزوئلا در هنگام بارگیری نفت خام
آلوده میشوند. آب در اینجا دارای روکشی از نفت است که از خطوط لوله زنگ زده و
فرسوده در عمق آن نشت میکند.
این به آن
معناست که نفتکشها قبل از این که به
بنادر دیگر کشور ها سفر کنند، باید پاک شوند چرا که اکثر کشورها از بیم خطرات زیست
محیطی برای آبهایشان و آلوده شدن تاسیسات
بندری و شناورهای دیگر، به کشتیهای آغشته به نفت خام اجازه پهلو گرفتن نمیدهند.
عملیات پاکسازی
دستی کشتیها یکی از دلایل متعددی است که نفتکشهای توزیعکننده نفت خام ونزوئلا
همیشه به طور مکرر در تحویل نفت به مشتری با تاخیر مواجه میشوند. یکی دیگر از دلایل
این تاخیرها دیر انجام شدن تعمیرات و اصلاحات توسط ارائه کننده این خدمات است؛ چرا
که بیشتر این شرکتها از شرکت نفت دولتی ونزوئلا طلبکارند و نقدینگی این شرکت هم کم شده است.
نه شرکت نفت
دولتی ونزوئلا (PDVSA) و نه وزیر نفت ونزوئلا به پرسشها در مورد
وضعیت عملکرد دریایی شان پاسخی نمیدهند.
صفوف نفتکشهای
در انتظار پاکسازی، نمونهای تلخ از شرکتی را نشان میدهد که در چرخهای رو به
افول افتاده است؛ کمبود پول برای نگهداری مناسب کشتیها، چرخههای پالایش و تولید،
و یا پرداخت به موقع سهم شرکای تجاری باعث شده است PDVSA
نتواند به صادرات رونق ببخشد، صادراتی که تنها گزینه ایجاد درآمد برای این شرکت
است.
هماکنون صادرات
نفت خام ونزوئلا با ۸ درصد کاهش در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۶ به ۱.۶۹ میلیون
بشکه در روز رسیده است.
در پایانههای
صادرات نفتی در سراسر جهان که نشت نفت خام مانند آنچه در ونزوئلا در جریان است، به
ندرت اتفاق می افتد، معمولا یک نفتکش آلوده شده به نفت خام را از آب خارج کرده و
در یک لنگرگاه خشک با تجهیزات صنعتی پاکسازی میکنند.