Daneshenaft logo
چهارشنبه 27 تیر ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 22 دی ماه 1396 | کد مطلب : 11683
چگونگی تامین مالی بنگاههای تجاری
سعید کرداری، تحلیلگر اقتصادی

افزایش نقدینگی در فرآیند تولید و نحوه تامین مالی صادرات از مهمترین چالش‌هایی است که بر سر راه بنگاه‌های صادراتی قرار دارد.

تامین مالی تجاری (Trade Finance) یکی از ارکان مهم تجارت و صادرات است که ابزارهای مختلفی را برای سهولت این امر در اختیار صادرکنندگان قرار می دهد. از عمده خدماتی که در تامین مالی تجاری ارائه می شود می توان به: ارائه تسهیلات، گشایش خطوط اعتباری، فاکتورینگ، فورفیتینگ، اعتبار فروشنده و خریدار، بیمه های اعتباری و تضامین اشاره کرد. نهادهایی که با تامین مالی تجاری سروکار دارند شامل واردکنندگان و صادرکنندگان، بانک ها و فاینانس کننده ها شرکت های بیمه ای و اعتباری صادرات و سایر ارائه دهندگان خدمات می باشند.

 

تامین مالی فروش

تامین مالی سفارشات خرید از ابزارهای موثر در امر تولید و فروش با حجم زیاد و پیوسته است؛ در مواردی که تولیدکننده/ فروشنده منابع کافی را برای تولید/ تهیه کالای سفارش شده ندارد و یا گردش نقدی محدودی در جهت ارسال سفارشات به صورت انبوه دارد، تامین مالی سفارش خرید به دو صورت تامین سرمایه مورد نیاز جهت سفارشات جدید (تامین مالی سرمایه در گردش با نرخی بین 6 تا 8 درصد) و یا تنزیل فاکتورهای دریافتنی فروشنده (Factoring) با نرخی بین 5 تا 7 درصد به کمک صادر کننده می آید.

در ادامه دو روش مرسوم سفارش خرید که روش تامین مالی سرمایه در گردش (Purchase Order Finance) و روش نقد کردن دریافتیهای مدت دار فروشنده (Factoring) است را بیشتر شرح می دهیم:

 

 

 تامین مالی سفارش خرید Purchase Order Finance

در بحث صادرات، این نوع تامین مالی که بیشتر بر پایه سفارشات فروش است به منظور کمک به فروش بیشتر تولید کنندگان و شرکتهای صادر کننده است.

تامین مالی سرمایه گردش در اصل ارائه تسهیلات لازم به منظور خریداری یا تولید کالا به منظور فروش بیشتر است. در این روش تولید کننده یا شرکت فروشنده که نیاز به تولید یا تهیه کالاهای سفارش شده دارد، به علت محدودیت سرمایه در مقاطع زمانی، قادر به تولید یا تهیه کالا نیست که بتواند بفروش رساند و نیاز به دریافت منابع مالی جهت تکمیل سفارشات خود دارد که نهادهای تامین مالی این سرمایه را با نرخی مشخص در اختیار فروشنده  قرار می دهند.

 

 

 نقد کردن دریافتی های مدت دار فروشنده (Factoring)

در واقع فاکتورینگ از روشهای تسریع در دریافت وجوه حاصل از حسابهای دریافتنی است. طی این مکانیسم، شرکت فروشنده میتواند در صورت پذیرش شرایط توسط شرکت فاکتورینگ، نسبت به دریافت بخشی از وجوه حاصل از فروش نسیه، قبل از سررسید، اقدام نماید. شرکت تامین مالی قبل از اقدام به خرید حساب های دریافتنی فروش، نسبت به ارزیابی ثبات مالی شرکت خریدار اقدام نموده و بسیار مهمتر، از کیفیت اعتباری آن شرکت اطمینان کسب می نماید و در صورت عدم اطمینان از بازپرداخت وجوه، از پذیرش تامین مالی خودداری می کند.

فرآیند کلی عملیات فاکتورینگ: شرکت فروشنده با صدور فاکتور، نسبت به فروش نسیه اقدام نموده و یک نسخه از فاکتور صادره را به شرکت فاکتورینگ ارسال مینماید. فاکتورها (اسناد دریافتنی) دارایی شرکتی محسوب میشوند که کالا/ خدمات خود را در قبال اخذ تعهد به طور نسیه فروخته است. فروشنده (صاحب اسناد دریافتنی) فاکتورهای خود را به طرف سوم (شرکت فاکتورینگ ) میفروشد. در واقع شرکت فاکتورینگ تا سقف معینی از مبلغ فاکتورها را تنزیل مینماید.

شرکت فاکتورینگ، اعتبارسنجی شرکت خریدار را مورد بررسی قرار داده و همچنین نسبت به بررسی دفاتر فروش شرکت فروشنده نیز اقدام می نماید و در صورت وجود بدهی مشکوک الوصول از خریدار مربوطه، می تواند از تنزیل اسناد دریافتنی امتناع ورزد، بنابراین سابقه خوب خریدار در بازپرداخت بدهی از عوامل مهم تصمیم گیری است. فروش اسناد دریافتنی باعث انتقال مالکیت اسناد به شرکت فاکتورینگ شده و بدین ترتیب آن شرکت حق وصول بدهی از خریدار نسیه کاال و خدمات را بدست می آورد.

 شرکتهایی که به علت افزایش وجوه دریافتنی، وجوه کافی جهت تامین سرمایه در گردش خود را ندارند بیشتر تمایل به استفاده از خدمات فاکتورینگ را دارند. استفاده از خدمات اینگونه شرکتها جهت اخذ وجوه نقد موردنیاز به آنها کمک مینماید تا مانده نقدی خود را افزایش دهند. بطور معمول استفاده از تامین مالی فاکتورینگ زمانی مقبول است که بازده حاصل از عواید سرمایه گذاری شده در تولید بیش از هزینه های مربوط به تنزیل اسناد دریافتنی باشد، بنابراین مقایسه بین بازده سرمایه گذاری در تولید با هزینه فرصت استفاده از عملیات فاکتورینگ در تعیین میزان فاکتورینگ بسیار ضروری میباشد، همچنین ممکن است شرکت فروشنده در دوره های زمانی کوتاه مدت دچار کمبود نقدینگی شده و تصمیم به استفاده از عملیات فاکتورینگ بگیرد. بطور کلی، شرکت فروشنده میتواند با درنظر گرفتن دو عامل زیر، اقدام به استفاده از مکانیسم فاکتورینگ جهت تامین سرمایه در گردش مورد نیاز نماید -1 میزان جریان وجوه نقدی مورد انتظار 2 - مدت زمانی که جریان وجوه نقدی میتواند در پایین ترین حد خود قرار بگیرد. اگر وضعیت نقدینگی شرکت فروشنده بحرانی باشد، مطمئنا آن شرکت جهت پوشش تعهدات خود تمایل بیشتری به استفاده از مکانیسم فاکتورینگ دارد. بطور معمول شرکت فروشنده با توجه به هزینه فرصت از دست دادن بازده حاصل از سرمایه گذاری وجوه نقد و هزینه های مربوط به استفاده از خدمات فاکتورینگ، تصمیمگیری مینماید.  مزایای استفاده از خدمات فاکتورینگ، عبارتند از - 1 صرفه جویی در هزینه های اداری - 2 کاهش در صرف وقت مدیریت جهت کنترل بدهیهای معوق  -3افزایش گردش وجوه نقد شرکت

 

 

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
کینه عربستان نسبت به کشورمان واقعا «شتری» است. این کشور گویی قصد ندارد از دشمنی و عداوت کینه‌توزانه‌اش بر علیه کشورمان دست بردارد و همچنان خود را به عنوان بزرگترین کینه‌توز و دشمن منطقه ای ایران معرفی می‌کند.
سیدحسن صالحی، رییس امور پژوهش و فنآوری شرکت گاز استان همدان/ صنعت گاز جمهوری اسلامی ایران با قدمتی بیش از نیم قرن حضور مؤثر، قریب به چهار دهه پر افتخار آن متعلق به سال‌های بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی است.
دانش نفت: از جمله نکات مهمی که مهندس جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس به عنوان بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور در صحبت اخیر خویش با کارکنان این شرکت داشته است، این مطلب بود که هلدینگ خلیج‌فارس جای نیروهای حرفه‌ای است و این شرکت جای کارآموزی نیست.

يادداشت
احمد مددی طائمه، دانشجوی دکترای مدیریت حرفه‌ای کسب و کار DBA/ یكی از عناصر عمده در مدیریت، برنامه‌ریزی است. برنامه‌ریزی شالوده عناصر مدیریتی و فرایندی است كه سازمان‌ها در قالب آن، همه فعالیت‌ها وكوشش‌های خود را در مورد اهداف مورد نظر، راه رسیدن به آن و چگونگی طی مسیر را در یكدیگر تركیب و ادغام كرده و هدف از اجرای آن دستیابی به نتایج سازمانی است.
اگر بیشتر کشورهای جهان از دستور ترامپ پیروی کنند، ظرفیت مازاد تولید نفت جهان تا پایان سال جاری میلادی به صفر می‌رسد. این بدتر از دوران شوک نفتی در سال‌های ۱۹۷۹ و ۲۰۰۸ میلادی است.
مسعود صباغی/ استفاده از ظرفیت ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در مسیر توسعه صنعت نفت، فروش ریالی نفت خام در بورس و توسعه پتروپالایشگاه‌ها به منظور کاهش فروش نفت خام ۳ راهبرد اساسی است که در این زمینه پیشنهاد می‌شود.
این شرکت تقریبا سهم شاخص و جایگاه برجسته‌ای در میزان رشد، پیشرفت، توسعه، ایجاد ثروت و کسب درآمد برای صنعت پتروشیمی کشور و فناوری های مرتبط ندارد. حال این سوال مطرح است که آیا این رتبه و جایگاه نازل برای مدیریت کلان صنعت پتروشیمی قابل قبول است؟ بدون تردید، پاسخ صنعت منفی است.
اگر ضریب بازیافت‌مان بالاتر بود با این نفت قابل استحصالی که کشف شده است می‌توانستیم ۱۵۰ میلیارد بشکه نفت بیشتر تولید کنیم. این ۱۵۰ میلیارد بشکه همان نفتی است که در این شرایط زیر زمین می‌ماند و به آن دسترسی نخواهیم داشت.
گفتمان
ساعت چهار بامداد روز شنبه پنجم خرداد ۱۳۹۷ ۱۱۰ سال از نخستین فوران نفت در ایران و خاورمیانه گذشت.
اقدامات و فعالیت‌های چشمگیر وزارت نفت ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در پارس جنوبی، شتاب تندی را به توسعه این منطقه زرخیز داده است.
دانش نفت: شرکت اسپک و شرکت زیرمجموعه آن (شرکت اکسیر فرآیند نوین آسیا) در نمایشگاه 23 صنعت نفت، بسیار فعالانه عمل کرد و با عقد تفاهم نامه با شرکت های دولتی، رکوردی جالب توجه از خود بر جای گذاشت.
نیروی خورشیدی با ۱۶۰.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری که ۱۸ درصد رشد سالانه داشت، در سطح جهانی سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به هر فناوری دیگری جذب کرد و چین پیش‌برنده این سرمایه‌گذاری بود.
وحید شاه‌رضایی، کارشناس روابط عمومی و امور بین‌الملل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس/ سرزمین ایران اسلامی در منطقه خاورمیانه با امنیت مثال‌زدنی که دارد مستعد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف می‌باشد. با توجه به اینکه ساختار اقتصاد ایران دولتی بوده و بخش خصوصی قدرت عمل زیادی ندارد لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی از اولویت‌های اساسی جهت توسعه اقتصادی کشور به نظر می‌رسد.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :