Daneshenaft logo
جمعه 2 فروردین ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
Print Send to Friends
یکشنبه 19 فروردین ماه 1397 | کد مطلب : 11916
در سال حمایت از کالای ایرانی و با پشتیبانی شرکت اسپک محقق شد؛
تولید کاتالیست ایرانی برای خودکفایی در تولید بنزین


کاتالیست 100 درصد ایرانی تولید شده در شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا کالایی بسیار استراتژیک برای تولید بنزین یورو4 و 5 است که با حمایت شرکت اسپک و مدیریت مهندس جلیل سبحانی محقق شده است.

 

 

دانش نفت: کاتالیست‌های ۱۰۰ درصد ایرانی تولید شده در شرکت اکسیرنوین فرآیند آسیا برای استفاده در پالایشگاه‌های کشور طراحی و تولید شده و کالایی بسیار حائز اهمیت و استراتژیک برای تولید بنزین یورو ۴ و ۵ است.

این کاتالیست‌ها تا پیش از این توسط یو او پی آمریکا تهیه می‌شد اما امروز با اعتماد به جوانان کشور حلقه مفقوده تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیدا شد و ایران برای همیشه از وابستگی به این کالای استراتژیک بی‌نیاز شد.

در این میان، نقش شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی(اسپک) در ساخت این کاتالیست مهم، بسیار پر رنگ و قابل توجه است. این شرکت با حمایت و پشتیبانی از شرکت «اکسیرنوین فرآیند آسیا» نقشی بی بدیل در تولید این کاتالیست 100 درصد ایرانی ایفا کرده است. بر این اساس، در سال حمایت از کالای ایرانی، جلیل سبحانی به عنوان مدیر عامل اسپک و رییس هیات مدیره شرکت «اکسیرنوین فرآیند آسیا»  تلاش‌های زاید الوصفی از خود نشان داد تا با ساخت این کاتالیست، رویای خودکفایی در تولید بنزین ایران به عینیت نزدیک شود.

«خودکفایی بنزین» آرزویی که سال‌ها در دل مسئولان پرورانده شد و با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس رویایی است که به زودی تعبیر می‌شود.رویای خودکفایی در تولید بنزین زمانی تعبیر شد که متخصصان ایرانی توانستند در یک اقدام بی‌سابقه موفق به ساخت و تولید کاتالیست شوند.اهمیت دستیابی به دانش فنی تولید کاتالیست بنزین زمانی به چشم می‌آید که بدانیم پالایشگاه‌های کشور برای دستیابی به آن، اغلب حالتی بحرانی داشته‌اند. تحریم، علاوه بر آثار اقتصادی ویرانگر بر کشور، آثاری داشت که به طور مستقیم بر زندگی مردم تاثیر داشت.بسیاری از تاخیرها در اجرای پروژه‌های اقتصادی و صنعتی و از جمله پروژه‌های نفت و گاز در کشورمان حاصل همان تحریم‌ها بود که هم در حوزه سرمایه‌گذاری و هم در حوزه تامین تجهیزات موردنیاز پروژه‌ها، موانع متعددی را ایجاد کرده بود.تحریم کاتالیست‌های بنزین یورو 4 و یورو 5 توسط شرکت‌های خارجی، یکی از مواردی بود که موجب تاخیر در دستیابی به هدف تولید بنزین یورو 4 و یورو 5 در کشورمان شده بود. حالا همان محدودیت‌ها در دوران تحریم موجب شکوفایی دیگری شد و اکنون در سال‌های پس از تحریم، محققان و پژوهشگران توانمند داخلی توانستند نسل جدیدی از کاتالیست‌ها که در اختیار شرکت‌های آمریکایی بود، با دانش ایرانی در کشور تولید کنند. تا پیش از راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بنزینی که در سایر پالایشگاه‌های داخلی تولید می‌شد پاسخگوی نیاز کشور نبود و همواره فاصله قابل توجهی بین میزان تولید و مصرف بنزین وجود داشت اما قبل از به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بیژن زنگنه - وزیر نفت - نوید خودکفایی در بنزین را به مردم داد و اواخر مهرماه سال ۱۳۹۵ بود که اعلام کرد که با بهره‌برداری فازهای ستاره خلیج‌ فارس دیگر واردکننده بنزین نخواهیم بود.در نهایت ۱۰ اردیبهشت پارسال با حضور رییس جمهور فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در بندرعباس افتتاح و اعلام شد این پالایشگاه به تنهایی معادل ۵۵ درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاه‌ها بنزین تولید می‌کند و با تکمیل همه فازهای آن مجموع تولید بنزین کشور به بیش از ۲۱۱ میلیون لیتر خواهد رسید؛ ضمن اینکه با در مدار قرار گرفتن تولید این پالایشگاه، ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی افزوده خواهد شد.پس از افتتاح این پالایشگاه «خودکفایی در تولید بنزین» و همچنین «صادرات بنزین» رنگ دیگری به خود گرفت. دراقع هنوز از خودکفایی در بنزین اطمینانی حاصل نشده بود که پرونده صادرات بنزین گشوده شد.در این راستا، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: با بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس امکان صادرات بنزین و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم می‌شود و ایران به جرگه صادرکنندگان بنزین می‌پیوندد. همچنین مجلس در اواخر سال ۱۳۹۶ اعلام کرد مجلس در سال آینده اعتباری برای واردات بنزین در نظر نمی‌گیرد که این امر نیز محقق شد و در بودجه سال ۱۳۹۷ ردیفی برای بنزین در نظر گرفته نشد.فاز اول ستاره خلیج فارس نیز در اواسط زمستان سال ۱۳۹۶ به مدار آمد که اعلام شد با راه‌اندازی آن متوسط تولید بنزین کشور به حدود ۷۸ میلیون لیتر خواهد رسید. این موضوع درحالی مطرح شده که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۳۹۶، شاهد روند رو به رشد مصرف بنزین در کشور بودیم؛ به طوریکه مصرف بنزین در ۲۸ اسفندماه رکورد زد و به ۱۱۵میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر رسید.

البته روند رو به رشد مصرف بنزین در سال ۱۳۹۶ پیش‌بینی نشده بود و آن طور که مسئولان اعلام کردند رشد مصرف بنزین در سال ۱۳۹۶ درحالی به هشت درصد رسید که پیش‌بینی شش درصد برای آن شده بود.مصرف بنزین درحالی به ۱۱۵ میلیون لیتر رسید که با میزان مصرف ۸۱ میلیون لیتری روزانه حدود ۱۵ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم. هرچند این رشد تصاعدی مصرف بنزین سوخت‌رسانی به مردم را با مشکل مواجه نکرد اما به نظر می‌رسد رویای خودکفایی و همچنین صادرات بنزین کمی‌دور از دست باشد.

 

 انتقاد وزیر نفت از افزایش تولید و واردات خودرو

به‌ویژه که مسئولان مختلف نفتی از جمله وزیر نفت اخیرا از افزایش تولید و واردات خودرو در کشور انتقاد کرده‌اند؛ به طوری که وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه و بهره‌برداری میادین نفتی سپهر و جفیر بین شرکت‌های ملی نفت ایران و گسترش انرژی پاسارگاد با اشاره به راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه ایران در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ در تولید بنزین خودکفا می‌شود، در جمع خبرنگاران گفت: به علت تولید خودرو نیاز به بنزین افزایش می‌یابد بنابراین به نظر من، راه‌حل ما در خودکفایی بنزین در کارخانه‌های خودروسازی است. این صحبت درحالی از سوی وزیر مطرح شده بود که چندی پیش از آن نیز در مورد ابهاماتی که در مورد کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها اعلام کرده بود: در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ در ایران تولید می‌شود و بقیه بنزین تولیدی زیر استاندارد یورو ۴ است و تا زمانی که طرح‌های پالایشی اجرا نشود هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. هیچ پالایشگاهی هم به جز پالایشگاه‌های آبادان و بندرعباس حاضر به سرمایه‌گذاری نیست. البته بنزینی که در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود به واسطه خودکفایی در تولید کاتالیست، یورو ۵ است.از اظهارات وزیر اینطور برداشت می‌شود که برای تولید بنزین نباید توقعی از پالایشگاه‌ها داشت و چشم امید مسئولان در این زمینه به پالایشگاه ستاره خلیج فارس دوخته شده است؛ رویایی که به زودی تعبیر می‌شود اما گویا زور پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم به کارخانه‌های تولید خودرو نمی‌رسد و روند افزایشی مصرف بنزین همچنان ادامه خواهد داشت.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
سال 97 را در حالی سپری می‌کنیم که اقتصاد ایران روزهای سختی را سپری می‌کند. عمده دلیل آن هم به خروج آمریکای بدعهد از برجام و عدم اجرای تعهدات از سوی اروپا در این معاهده بین‌المللی بوده است.
محمدعلی فرحناکیان، مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر تولید برق وزارت نیرو/ پس از این که بررسی‌های علمی در دهه ۷۰ میلادی نشان داد که انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی، منشا بروز خطراتی برای محیط زیست و زندگی است، حساسیت‌هایی در این زمینه ایجاد شد، به شکلی که اولین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سال ۱۹۷۹ توسط سازمان ملل برگزار شد.
بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار شده که در افق ۲۰ ساله، برنامه جامع انرژی ایران تدوین و با تهیه این برنامه، جایگاه تجدیدپذیرها ارتقا یابد چراکه طبق تحقیقات، پتانسیل‌های بالایی برای توسعه این انرژی در ایران وجود دارد و نگاه دولت نیز به توسعه تجدیدپذیرها بسیار روشن است.

يادداشت
ژما جواهری‌پور، مدیر پروژه آموزش بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان مدارس/ جمعیت ۱۳ میلیون نفری دانش آموزان در کشور به‌عنوان تصمیم‌گیران و مسئولان آینده با آموزش مناسب می‌توانند رعایت نکردن استانداردهای انرژی و بالا بودن سرانه مصرف انرژی در ایران را برطرف کنند.
محمدعلی قدیری/ صادرات نفت‌خام در سالیان متمادی و تزریق درآمد آن به بودجه عمومی کشور، از دید اغلب کارشناسان به بلای جان اقتصاد ایران تبدیل شده‌است.
محمدجواد نوفرستی، رییس انجمن جامعه ایمن و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا/ بحث اصلاح تعرفه برق مشترکان پرمصرف ماه‌هاست مطرح و هر بار نیز وزیر نیرو از تصویب قریب الوقوع آن می‌دهد و هر بار تاریخ این تصمیم از سوی دولت به عقب می‌افتد.
سعید رفیعی‌فر، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی/ میزان صادرات اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در سال ۱۳۹۶ شامل محصولاتی مانند قیر، پارافین، روغن و برخی از محصولات پتروشیمی می‌شود، حدود ۶.۵ میلیارد دلار بود.
احمد محبی، کارشناس انرژی/ روسیه در حالی تکمیل خط لوله گاز نورد استریم ۲ را پیش از پایان سال ۲۰۱۹ اعلام کرده که با توجه به عملکرد وزارت نفت، ورود ایران به بازارهای صادراتی گاز به این زودی‌ها به سرانجام نخواهد رسید.
گفتمان
انجام خرید یا عقد قرارداد با گروه تخصصی IRSYSTEM ، ضمن بهره مندی از کالایی درجه یک و در سطح جهانی، آغازی است بر تعهدی مستمر که طی برنامه زمانبندی دقیق اجرا شده و پس از استقرار اولیه سامانه با ارائه خدمات آموزشی و پشتیبانی فنی و گارانتی معتبر در راستای جلب رضایت مشتریان و کارفرمایان تکمیل خواهد شد.
درخواست و انتظار من از مقام عالی وزارت نفت این است که سازمان بهداشت و درمان بیشتر حمایت شود و بیشتر مورد توجه باشد و خدمات عزیزان و همکاران ما بیشتر دیده شود.
تنها حمایتی که ما لازم داریم این است که کارفرمایان محترم مطالبات را سر موعد پرداخت کنند. متاسفانه در حال حاضر مطالباتی داریم که از اسفند ۹۴ تا به امروز مانده است و هنوز پرداخت نشده است.
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :