Daneshenaft logo
یکشنبه 18 آذر ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
Print Send to Friends
یکشنبه 19 فروردین ماه 1397 | کد مطلب : 11916
در سال حمایت از کالای ایرانی و با پشتیبانی شرکت اسپک محقق شد؛
تولید کاتالیست ایرانی برای خودکفایی در تولید بنزین


کاتالیست 100 درصد ایرانی تولید شده در شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا کالایی بسیار استراتژیک برای تولید بنزین یورو4 و 5 است که با حمایت شرکت اسپک و مدیریت مهندس جلیل سبحانی محقق شده است.

 

 

دانش نفت: کاتالیست‌های ۱۰۰ درصد ایرانی تولید شده در شرکت اکسیرنوین فرآیند آسیا برای استفاده در پالایشگاه‌های کشور طراحی و تولید شده و کالایی بسیار حائز اهمیت و استراتژیک برای تولید بنزین یورو ۴ و ۵ است.

این کاتالیست‌ها تا پیش از این توسط یو او پی آمریکا تهیه می‌شد اما امروز با اعتماد به جوانان کشور حلقه مفقوده تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیدا شد و ایران برای همیشه از وابستگی به این کالای استراتژیک بی‌نیاز شد.

در این میان، نقش شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی(اسپک) در ساخت این کاتالیست مهم، بسیار پر رنگ و قابل توجه است. این شرکت با حمایت و پشتیبانی از شرکت «اکسیرنوین فرآیند آسیا» نقشی بی بدیل در تولید این کاتالیست 100 درصد ایرانی ایفا کرده است. بر این اساس، در سال حمایت از کالای ایرانی، جلیل سبحانی به عنوان مدیر عامل اسپک و رییس هیات مدیره شرکت «اکسیرنوین فرآیند آسیا»  تلاش‌های زاید الوصفی از خود نشان داد تا با ساخت این کاتالیست، رویای خودکفایی در تولید بنزین ایران به عینیت نزدیک شود.

«خودکفایی بنزین» آرزویی که سال‌ها در دل مسئولان پرورانده شد و با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس رویایی است که به زودی تعبیر می‌شود.رویای خودکفایی در تولید بنزین زمانی تعبیر شد که متخصصان ایرانی توانستند در یک اقدام بی‌سابقه موفق به ساخت و تولید کاتالیست شوند.اهمیت دستیابی به دانش فنی تولید کاتالیست بنزین زمانی به چشم می‌آید که بدانیم پالایشگاه‌های کشور برای دستیابی به آن، اغلب حالتی بحرانی داشته‌اند. تحریم، علاوه بر آثار اقتصادی ویرانگر بر کشور، آثاری داشت که به طور مستقیم بر زندگی مردم تاثیر داشت.بسیاری از تاخیرها در اجرای پروژه‌های اقتصادی و صنعتی و از جمله پروژه‌های نفت و گاز در کشورمان حاصل همان تحریم‌ها بود که هم در حوزه سرمایه‌گذاری و هم در حوزه تامین تجهیزات موردنیاز پروژه‌ها، موانع متعددی را ایجاد کرده بود.تحریم کاتالیست‌های بنزین یورو 4 و یورو 5 توسط شرکت‌های خارجی، یکی از مواردی بود که موجب تاخیر در دستیابی به هدف تولید بنزین یورو 4 و یورو 5 در کشورمان شده بود. حالا همان محدودیت‌ها در دوران تحریم موجب شکوفایی دیگری شد و اکنون در سال‌های پس از تحریم، محققان و پژوهشگران توانمند داخلی توانستند نسل جدیدی از کاتالیست‌ها که در اختیار شرکت‌های آمریکایی بود، با دانش ایرانی در کشور تولید کنند. تا پیش از راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بنزینی که در سایر پالایشگاه‌های داخلی تولید می‌شد پاسخگوی نیاز کشور نبود و همواره فاصله قابل توجهی بین میزان تولید و مصرف بنزین وجود داشت اما قبل از به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بیژن زنگنه - وزیر نفت - نوید خودکفایی در بنزین را به مردم داد و اواخر مهرماه سال ۱۳۹۵ بود که اعلام کرد که با بهره‌برداری فازهای ستاره خلیج‌ فارس دیگر واردکننده بنزین نخواهیم بود.در نهایت ۱۰ اردیبهشت پارسال با حضور رییس جمهور فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در بندرعباس افتتاح و اعلام شد این پالایشگاه به تنهایی معادل ۵۵ درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاه‌ها بنزین تولید می‌کند و با تکمیل همه فازهای آن مجموع تولید بنزین کشور به بیش از ۲۱۱ میلیون لیتر خواهد رسید؛ ضمن اینکه با در مدار قرار گرفتن تولید این پالایشگاه، ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی افزوده خواهد شد.پس از افتتاح این پالایشگاه «خودکفایی در تولید بنزین» و همچنین «صادرات بنزین» رنگ دیگری به خود گرفت. دراقع هنوز از خودکفایی در بنزین اطمینانی حاصل نشده بود که پرونده صادرات بنزین گشوده شد.در این راستا، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: با بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس امکان صادرات بنزین و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم می‌شود و ایران به جرگه صادرکنندگان بنزین می‌پیوندد. همچنین مجلس در اواخر سال ۱۳۹۶ اعلام کرد مجلس در سال آینده اعتباری برای واردات بنزین در نظر نمی‌گیرد که این امر نیز محقق شد و در بودجه سال ۱۳۹۷ ردیفی برای بنزین در نظر گرفته نشد.فاز اول ستاره خلیج فارس نیز در اواسط زمستان سال ۱۳۹۶ به مدار آمد که اعلام شد با راه‌اندازی آن متوسط تولید بنزین کشور به حدود ۷۸ میلیون لیتر خواهد رسید. این موضوع درحالی مطرح شده که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۳۹۶، شاهد روند رو به رشد مصرف بنزین در کشور بودیم؛ به طوریکه مصرف بنزین در ۲۸ اسفندماه رکورد زد و به ۱۱۵میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر رسید.

البته روند رو به رشد مصرف بنزین در سال ۱۳۹۶ پیش‌بینی نشده بود و آن طور که مسئولان اعلام کردند رشد مصرف بنزین در سال ۱۳۹۶ درحالی به هشت درصد رسید که پیش‌بینی شش درصد برای آن شده بود.مصرف بنزین درحالی به ۱۱۵ میلیون لیتر رسید که با میزان مصرف ۸۱ میلیون لیتری روزانه حدود ۱۵ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم. هرچند این رشد تصاعدی مصرف بنزین سوخت‌رسانی به مردم را با مشکل مواجه نکرد اما به نظر می‌رسد رویای خودکفایی و همچنین صادرات بنزین کمی‌دور از دست باشد.

 

 انتقاد وزیر نفت از افزایش تولید و واردات خودرو

به‌ویژه که مسئولان مختلف نفتی از جمله وزیر نفت اخیرا از افزایش تولید و واردات خودرو در کشور انتقاد کرده‌اند؛ به طوری که وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه و بهره‌برداری میادین نفتی سپهر و جفیر بین شرکت‌های ملی نفت ایران و گسترش انرژی پاسارگاد با اشاره به راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه ایران در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ در تولید بنزین خودکفا می‌شود، در جمع خبرنگاران گفت: به علت تولید خودرو نیاز به بنزین افزایش می‌یابد بنابراین به نظر من، راه‌حل ما در خودکفایی بنزین در کارخانه‌های خودروسازی است. این صحبت درحالی از سوی وزیر مطرح شده بود که چندی پیش از آن نیز در مورد ابهاماتی که در مورد کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها اعلام کرده بود: در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ در ایران تولید می‌شود و بقیه بنزین تولیدی زیر استاندارد یورو ۴ است و تا زمانی که طرح‌های پالایشی اجرا نشود هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. هیچ پالایشگاهی هم به جز پالایشگاه‌های آبادان و بندرعباس حاضر به سرمایه‌گذاری نیست. البته بنزینی که در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود به واسطه خودکفایی در تولید کاتالیست، یورو ۵ است.از اظهارات وزیر اینطور برداشت می‌شود که برای تولید بنزین نباید توقعی از پالایشگاه‌ها داشت و چشم امید مسئولان در این زمینه به پالایشگاه ستاره خلیج فارس دوخته شده است؛ رویایی که به زودی تعبیر می‌شود اما گویا زور پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم به کارخانه‌های تولید خودرو نمی‌رسد و روند افزایشی مصرف بنزین همچنان ادامه خواهد داشت.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
یکی از قدیمی‌های اوپک، این سازمان نفتی را ترک می‌کند. بدین ترتیب با خروج بحث برانگیز قطر از اوپک به نظر می‌رسد جایگاه و اعتبار سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت در خطری جدی قرار گرفته باشد.
محمد شیریجیان، کارشناس مدیریت قراردادهای نفت و گاز/ کارشناسان معتقدند بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صادرات نفت و طراحی شبکه مالی مناسب با توجه به شرایط تحریم ها، نیاز به اطمینان نسبت به تداوم عرضه نفت در بورس دارد.
درآمد کشورهای دنیا از دو راه تامین می‌شود؛ فروش نفت یا گرفتن مالیات. ایران برای همیشه نمی‌تواند فروشنده نفت باشد و دیر یا زود باید به سراغ اصلاح سیستم نظام مالیاتی خود برود.

يادداشت
جواد قیصریان‌فرد، رییس تحقیق و توسعه پتروشیمی ایلام/ با ساخت پالایشگاه گاز ایلام به منظور پالایش گاز میادین گازی تنگ‌بیجار و کمان‌کوه واقع در استان ایلام، طرح مجتمع پتروشیمی ایلام با هدف استفاده بهینه از محصولات تولیدی این پالایشگاه و تبدیل آن به محصولات ارزشمند پتروشیمی با ارزش افزوده بیشتر پس از مطالعات اقتصادی در سال 1381 توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شورای عالی اقتصاد تصویب و در سال 1382 عملیات اجرایی آن آغاز شد.
فریدون برکشلی، رییس دفتر مطالعات انرژی وین/ خروج قطر می تواند زمینه ساز اضمحلال اوپک شود. دو کشور قطر و عربستان سابقه اختلافات طولانی دارند، به طوری که عربستان طی ۱۸ ماه گذشته قطر را بایکوت کرده است؛ در نتیجه قطر در شرایط سختی قرار گرفته است.
محمدصادق کریمی، کارشناس حوزه نفت و گاز/ بخش خصوصی که می خواهد فعال شود، باید بداند که همیشه این عرضه نفت هست. باید روابط ایجاد کند، مشتری دائم پیدا کند، سیستم بانکی خودش را درست کند، اینها نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و وقت صرف کردن می‌خواهد و این زمانی می‌صرفد که بخش خصوصی مطمئن باشد اینجا نفت هست.
صمد محمدی، کارشناس حوزه انرژی/ محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه و بیژن زنگنه، وزیر نفت در دو نامه جداگانه به دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهوری درخواست کرده‌اند تا الحاق ایران به توافق‌نامه پاریس مجدداً در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته و تایید شود؛ چرا که به گفته ظریف، ملحق نشدن ایران به این توافق‌نامه می‌تواند موجب باز شدن پرونده‌ای علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل شود.
سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ اتحادیه صادرکنندگان نفت تصمیم‌گیری جدیدی که توسط بانک مرکزی و وزارت صنایع گرفته شده را مجازات شرکت‌های بزرگ و خوشنام می‌داند که مجبورند ارز خود را برگردانند، درحالی که شرکت‌هایی هم هستند که می‌توانند طبق این تصمیم ارز خود را برنگردانند.
گفتمان
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.
دو عضو اوپک، سردمداری جهانی ضدیت با ایران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند. این کاملا روشن است. این کار نه در عالم همسایگی و نه در عالم همکاری، صحیح نیست.
حسن خسروجردی، رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ درباره مانع اصلی فروش نفت در بورس بایستی گفت: وزارت نفت توقع دارد بر خلاف رویه‌های جهانی در ازای فروش نفت خام به بخش خصوصی، بهای محموله را در موعد تحویل و به صورتی نقدی دریافت کند.
هاتف ستاری، کارشناس ارشد حقوق نفت/ کارشناسان حقوق نفت معتقدندکه سرمایه گذاران خارجی با مدل قراردادهای بیع متقابل آشنایی بیشتری دارند و ایران با استفاده از مدل اصلاح شده آن می‌توانست سرعت بیشتری در جذب سرمایه خارجی داشته باشد.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :