Daneshenaft logo
شنبه 5 خرداد ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
شنبه 22 اردیبهشت ماه 1397 | کد مطلب : 12005
دست مریزاد به متولیان برگزاری نمایشگاه بیست‌و‌سوم نفت؛
نمره 20 برای نمایشگاه 23 صنعت نفت
احمد مددی

نمایشگاه بیست‌وسوم که با شعار حمایت از کالای ایرانی استارت زده بود، به خوبی توانست این شعار پرمغز را در بالاترین سطح خود به منصه ظهور برساند.

فردای روزی که دونالد ترامپ از برنامه اقدام مشترک (برجام) خارج شد، مصادف با آخرین روز نمایشگاه صنعت نفت بود که از حیث اهمیت به لحاظ وسعت و تعداد شرکتکنندگان، در زمره نخستین نمایشگاه در سطح خاورمیانه و پنجمین نمایشگاه در سطح دنیا به شمار میآید. بدین ترتیب کشورهای خارجی شرکت کننده در آوردگاه 23 نفت، اوج بدعهدی ایالات متحده به قوانین بین‌المللی را در نمایشگاه نفت تهران نظاره گر شدند. این در حالی بود که نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت در دوره‌های بیست‌و‌یکم و بیست‌و‌دوم، در دوران برجام برگزار شده و در حرکتی برنامه‌ریزی شده، توانسته بود حضور حداکثری شرکت‌های بین‌المللی را زیر سقف نمایشگاه صنعت نفت در دوره 23 داشته باشد.

بر این اساس، وزن و عیار هر رویداد نمایشگاهی را از کیفیت و کمیت آن می سنجند، کیفیت از لحاظ شرکت‌کنندگان و برند بودن آنان و کمیت از جنبه تعداد بازدید کنندگان و اما سوال این است که آیا نمایشگاه تخصصی صنعت نفت در آوردگاه بیست و سوم توانست از نقطه نظر کیفیت و کمیت نمره قبولی بگیرد و به عنوان پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت در جهان، نظرها را به خود جلب نماید؟

برای پاسخ به این سوال، بایستی به شاخص‌های نمایشگاهی اشاره کنیم، شاخص‌هایی که با سنجش و اندازه‌گیری آنان می‌توان به تصویر روشن‌تری از نمایشگاه دست یافت.

شرکت‌های حاضر در نمایشگاه امسال از ۳۸ کشور جهان شامل کشورهای آذربایجان، اتریش، اسپانیا، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، جمهوری چک، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، فرانسه، کرواسی، کره‌جنوبی، لهستان، هلند، هند، فنلاند، هنگ‌کنگ، بحرین، قزاقستان، موناکو، کانادا، لیختن‌اشتاین، عمان، دانمارک، تایوان، آمریکا، نروژ، استرالیا، برزیل، مالزی و سنگاپور بودند و کشورهای چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلستان، روسیه، ژاپن، کره‌جنوبی، اتریش و هلند در این نمایشگاه پاویون داشتند.

در همین حال رقابت و تعامل 4 هزار شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه بیست و سوم و برپایی هزار و 53 غرفه داخلی در مساحتی به متراژ 28 هزار و 693 متر مربع و 600 غرفه خارجی و نمایندگی داخلی آنها در مساحتی به متراژ 11 هزار و 190 متر مربع فضای سرپوشیده و اختصاص بیش از 12 هزار متر مربع فضای باز به نمایندگان 38 کشور جهان فضای تجاری بی نظیری را پیش روی شرکت‌کنندگان قرار داده بود.

علاوه بر آن این، نمایشگاه از بدو آغازش لبریز بود از خبرهای خوش و امیدوار کننده. هرچند در روز آخر، اتمسفر کشور و نفت از انواع و اقسامی از ارعاب و تهدید از ناحیه ترامپ تاثیر گفت. خبر خوش وزیر نفت در خصوص واگذاری 3 میلیارد دلار پروژه نفتی به سازندگان داخلی در سالی که مزین به حمایت از کالای ایرانی است، بذر امید را در دل های تولید‌کنندگان و صنعتگران داخلی نشاند و این امید را احیا کرد که پس از یک دوره نسبتا رکود و کم کاری و بی پولی، فصل تازه‌ای از کار و فعالیت در میان سازندگان داخلی شکل بگیرد. همچنین خبر خوش دکتر منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت مبنی بر عقد قرارداد 40 میلیارد دلار مربوط به پروژه های IPC تا مهر ماه، می تواند خستگی را از تن صنعت نفت در بیاورد.

در همین حال، حضور رئیس جمهور کشورمان در روزسوم این رویداد بین‌المللی، نقطه عطف نمایشگاه بیست‌و‌سوم نفت بود. دکتر روحانی تقریبا یک نیمروز برای نمایشگاه وقت گذاشت، از غرفه‌های نمایشگاه بازدید کرد و در نهایت در جمع مدیران و سازندگان داخلی نفت به ایراد سخن پرداخت.

بر این اساس و به باور صاحبنظران و به گواه آمار و ارقام، نمایشگاه بیست و سوم صنعت نفت، اوج حضور شرکت‌های بزرگ صنعت نفت بود که از غرب و شرق عالم به این آوردگاه آمده بودند تا از خوان گسترده صنعت نفت ایران، تکه‌ای را برای سرمایه‌گذاری و توسعه بردارند.

نکته بسیار مهم و راهبردی نمایشگاه 23 صنعت نفت، بازار داغ قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی بود که عمدتا در میان شرکت‌ها و سازندگان داخلی برای شتاب بیشتر در روندها، فرآیندها و توسعه فعالیت ها منعقد شد که این موضوع، نشان از درک و فهم مشترک شرکت‌های نفتی دولتی با سازندگان و صنعتگران و شرکت‌های داخلی دارد. به واقع و به باور صاحبنظران، نمایشگاه بیست‌و‌سوم که با شعار حمایت از کالای ایرانی استارت زده بود، به خوبی توانست این شعار پرمغز را در بالاترین سطح خود به منصه ظهور برساند.

کلام پایانی اینکه؛ به باور نگارنده، تدبیرپردازان و مجریان برگزاری نمایشگاه 23 صنعت نفت، از برگزاری این آوردگاه بین‌المللی موفق و روسفید بیرون آمدند و توانستند با برگزاری دقیق و منضبط این نمایشگاه و برنامه های پیش بینی شده جانبی، بار دیگر صنعت نفت را در اجرای برنامه های توسعه اش یاری رسانند.

مهندس کسری نوری، مدیر‌کل روابط عمومی وزارت نفت و رییس شورای سیاستگذاری نمایشگاه 23 صنعت نفت با برنامه‌ریزی دقیق و برپایی جلسات منظم و هماهنگی لازم بین مجریان نمایشگاه، نقشی پررنگ در برپایی موفق این نمایشگاه ایفا کرد.

بر این اساس، بسیار شایسته است؛ دست مریزاد و خداقوت بگوییم به مهندس محمد ناصری، مدیر روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران و مدیر بیست‌و‌سومین نمایشگاه صنعت نفت که الحق و الانصاف و به اذعان کارشناسان، نشان داد که علاوه بر حوزه روابط عمومی، در حوزه نمایشگاهی نیز کاربلد و پرتجربه است. همچنین تلاش‌ها و سختکوشی تیم اجرایی ایشان نیز در برپایی باشکوه این رویداد نمایشگاهی بی تاثیر نبوده است. نگارنده بی‌واسطه شاهد تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مهندس عظیمی‌خواه، رییس امور نمایشگاه‌ها، تبلیغات و تولیدات رسانه‌ای، مهندس ربیعی، رییس اطلاع‌رسانی و انتشارات و محمود سیاوش آبکناری، رییس امور نمایشگاه‌ها و همایش‌ها برای برپایی باشکوه‌تر این رویداد بین‌المللی بوده‌ام. همچنین شایسته است، نام‌هایی چون: امراله ابوترابی، رییس خدمات پشتیبانی روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، علیرضا ابوترابی و سرکار خانم ناهید شاه ملکی به عنوان کارشناسان دبیرخانه دائمی نمایشگاه را نیز به زبان قلم بیاورم. همچنین شرکت «راهکار تجارت مدیریت کوشا» به عنوان پیمانکار و مجری برگزاری بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، تلاش های زیادی را برای برگزاری این آوردگاه بین‌المللی از خود نشان داد.  

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
دانش نفت: خروج آمریکای مسموم شده با تفکرات افراطی ترامپ از برجام، شرایط نامعلوم و خاصی را برای آینده اقتصاد ایران ایجاد کرده است.
هدف‎گذاری برای تکمیل پروژه ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به عمان سال ۲۰۲۰ میلادی است، این بدان معناست که جریان گاز ایرانی در این سال به عمان خواهد رسید و تجارت دوجانبه بین دو کشور رسما کلید خواهد خورد.
محمدرضا یوسفی‌پور، رییس امور HSE شرکت ملی گاز ایران/ موضوع آموزش، مدیریت قراردادها و پیمان‌ها و قوانین مربوط به این حوزه و برون‌سپاری فعالیت‌ها، یک انتخاب سنجیده، کارشناسی شده و مورد نیاز مدیران است.

يادداشت
محمدرضا رسایی، مجری طرح توسعه فناورانه میدان آزادگان در دانشگاه تهران/ طرح توسعه فناورانه آزادگان نقطه عطفی در همکاری دانشگاه‎ و صنعت است و تخصیص اعتبار به طرح‎هایی از این دست که به افزایش ضریب بازیافت مخازن منتهی می‎شود، سرمایه‎گذاری است نه هزینه.
مهندس سیدشمس‌الدین مومنی، کارشناس ارشد انرژی/ به اعتقاد قاطبه کارشناسان و اهالی فن، برداشت، استفاده و بهره‌برداری از منابع هیدروکربوری کشور باید به صورت صیانتی باشد، چه اینکه عدم برداشت صیانتی خسارات غیر قابل جبرانی به مخزن وارد خواهد کرد. اما این همه ماجرا نیست.
دکتر علی ماجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان/ اروپا برای ادامه همکاری‌های بانکی خود با ایران باید« یورو بانک» ایجاد کند، اگر چنین اتفاقی بیفتد اروپایی‌ها نه تنها با ایران، بلکه با روسیه نیز که مورد تحریم‌های آمریکا است راحت‌تر می‌توانند تجارت و مبادله داشته باشند.
مهندس محسن شریف، مدیر موسسه مطالعات راهبردی سپینود شرق/ سرمایه‌گذاری مشترک به همکاری دو یا چند شرکت در اجرای یک پروژه گفته می‌شود.
در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت شاهد حضور پررنگ شرکت‌های خصوصی و نیمه خصوصی و پیشتازی آنان در این آوردگاه بودیم، به طوری که مدیر نمایشگاه 23 صنعت نفت، حضور این شرکت‌ها را کم نظیر توصیف کرده است.
گفتمان
دانش نفت: شرکت اسپک و شرکت زیرمجموعه آن (شرکت اکسیر فرآیند نوین آسیا) در نمایشگاه 23 صنعت نفت، بسیار فعالانه عمل کرد و با عقد تفاهم نامه با شرکت های دولتی، رکوردی جالب توجه از خود بر جای گذاشت.
نیروی خورشیدی با ۱۶۰.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری که ۱۸ درصد رشد سالانه داشت، در سطح جهانی سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به هر فناوری دیگری جذب کرد و چین پیش‌برنده این سرمایه‌گذاری بود.
وحید شاه‌رضایی، کارشناس روابط عمومی و امور بین‌الملل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس/ سرزمین ایران اسلامی در منطقه خاورمیانه با امنیت مثال‌زدنی که دارد مستعد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف می‌باشد. با توجه به اینکه ساختار اقتصاد ایران دولتی بوده و بخش خصوصی قدرت عمل زیادی ندارد لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی از اولویت‌های اساسی جهت توسعه اقتصادی کشور به نظر می‌رسد.
اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی/ برای اینکه بتوانیم تمام عوارضی که مشترکان در راستای حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت می‌کنند از معبر سازمان برنامه و بودجه عبور دهیم اهرم‌های نظارتی در نظر گرفته‌ایم.
ابراهیم خوش‌گفتار، عضو هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق/ برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، راهی جز تقویت و تشویق وجود ندارد و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌ باید تشویق شوند.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :