Daneshenaft logo
چهارشنبه 27 تیر ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
شنبه 16 تیر ماه 1397 | کد مطلب : 12133
ادغام سه غول بزرگ پتروشیمی، فرآیندی لازم اما ناکافی
گروه مطالعات و تحقیقات دانش‌نفت/ واقعیت آن است که مشکل اصلی صنعت پتروشیمی در شرایط فعلی، بیش از آنکه مالکیت شرکت‌ها باشد، حوزه بازاریابی و صادرات محصولات پتروشیمی و فقدان تمرکز در آن حوزه است.

  

دانش نفت: چندی پیش و در تحلیلی جامع نوشتیم که موازی کاری در بازرگانی و فروش محصولات پتروشیمی، حاصلی جز دامپینگ، ارزان‌فروشی و تخریب برند پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی نداشته است و لازم است این موازی کاری پایان یابد. این موضوع از زمانی که مرضیه شاهدایی به عنوان مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی انتخاب شد به طور جدی تری مورد پیگیری قرار گرفت. پیشنهاد مشخص دانش نفت، ایجاد شرکت «مدیریت صادرات ملی» با رویکرد تمرکزگرایی از طریق ایجاد بازوی تجاری بین‌المللی و بازگشت روزهای خوب برند پتروشیمی ایران بود. ادغام تاپیکو و هلدینگ خلیج فارس را می‌توان گامی در راستای بازگشت به مدیریت یکپارچه در صنعت پتروشیمی و پایان تمام مشکلاتی دانست که ظرف سالهای اخیر، صنعت پتروشیمی در حوزه بازرگانی و صادرات محصولات پتروشیمی با آن دست به گریبان بوده و نتیجه مثبتی هم در پی نداشته است.

پس از آنکه پیشنهاد دانش‌نفت منتشر شد، خبر رسید که هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین وابسته به شستا با سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی و سرمایه‌گذاری غدیر ادغام می‌شوند تا با ادغام این مجموعه‌ها، شرکت پتروشیمی ایران راه‌اندازی شود. این خبر را مدیرعامل شستا اعلام کرد و فرآیند ادغام را نیز این گونه شرح داد که ابتدا شستا اقدام به فروش سهام تاپیکو به هلدینگ خلیج فارس می‌کند و سپس با افزایش سرمایه و سلب حق تقدم هلدینگ خلیج فارس، شستا سهامدار مالکیتی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس خواهد شد. هلدینگ خلیج فارس هم مالکیت ۴۹ درصدی سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس و همچنین مدیریت پتروشیمی های فن آوران، غدیر، نفت پاسارگاد، نفت ایرانول و آبادان را به دست خواهد آورد. ساتا نیز در ازای دریافت مطالبات سود مجامع خود از سرمایه گذاری غدیر اقدام به انتقال سهام شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی تحت مدیریت مستقیم و غیر مستقیم این مجموعه به شرکت سرمایه‌گذاری ساتا با نام اختصاری شستان خواهد کرد.

آنچه در این فرآیند ذکر شد، اگرچه گام اولیه برای تمرکزگرایی در صنعت پتروشیمی محسوب می شود، اما به نظر نمی رسد چندان کافی و کارآمد باشد. بخشی از این رویکرد، حاصل بده بستان‌های شرکتی و هلدینگی است و کمتر شاهد وجود شاخصه‌های مهم ادغامی جامع در این حوزه هستیم. آنچه در پیشنهاد دانش‌نفت ذکر شده بود به طور مشخص تمرکز در کلیه فرآیندهای بازرگانی و صادرات محصولات پتروشیمی را مورد توجه قرار داده بود. در پیشنهاد تاسیس شرکت مدیریت صادرات ملی، بیش از آنکه به مالکیت شرکت‌های فعال در حوزه پتروشیمی توجه شود، به تمرکز در صادرات پتروشیمی و لحاظ کردن سهم شرکت‌ها در این شرکت بین‌بخشی بود، چراکه همه می‌دانیم روند انتقال سهام در هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی و همچنین نفت و گاز، فرآیندی زمان بر و دارای پیچیدگی های فراوان است. درحالی که می‌توان بدون طی کردن این فرآیند، تمرکزگرایی در صادرات محصولات پتروشیمی را در مرحله نهایی فرایندهای تولید و عرضه محصولات پتروشیمی مورد توجه قرار داد و آن را از مجرای مشخصی انجام داد.

اما اگر عزم جدی برای ادغام ۳ هلدینگ پتروشیمی وجود دارد، این ادغام برای رفع چالش‌های این صنعت که حاصل پراکندگی در آن است، اگرچه لازم اما ناکافی به نظر می رسد. فرآیند ادغام مجتمع های پتروشیمی و شرکتهای فعال در این حوزه، از مرحله تولید تا صادرات، زمانی می‌تواند مفید به فایده باشد که به طور کامل انجام شود و هیچ شرکتی از آن منفک نشود. این امر هم برای تولید و هم بویژه برای صادرات ضرورتی انکارناپذیر است. در حالیکه در خبری که توسط شستا اعلام شده این جامعیت دیده نمی‌شود و همچنان بخشی از پتروشیمی ها همچون هلدینگ پارسیان و برخی دیگر از هلدینگ‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی را در بر نمی‌گیرد.

واقعیت آن است که مشکل اصلی صنعت پتروشیمی در شرایط فعلی، بیش از آنکه مالکیت شرکت‌ها باشد، حوزه بازاریابی و صادرات محصولات پتروشیمی و فقدان تمرکز در آن حوزه است که با توجه به اینکه صادرات محصولات پتروشیمی ایران، مهمترین حوزه درآمدزایی ارزی کشور در حوزه صادرات غیرنفتی محسوب می‌شود، زیان های فراوانی در بازارهای بین‌المللی برای کشورمان در پی داشته است. بنابراین اصل نخستی که در این ادغام‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، تمرکز روی حوزه صادرات و اصل دوم جامعیت این ادغام‌هاست.

اما نکته دیگری که ذکر آن ضروری به نظر می‌رسد، این است که قرار نیست اگر زمانی تصمیم اشتباهی حتی با هدف صحیحی اتخاذ شده، خود را موظف به پافشاری بر روی اجرای آن تصمیم بدانیم. باید بپذیریم که خصوصی‌سازی در صنعت پتروشیمی به شیوه ای که در دهه ۱۳۸۰ خورشیدی انجام شد، روشی اشتباه بود که جز ضرر برای یکی از مهمترین و درآمدزاترین صنایع کشور یعنی پتروشیمی، حاصلی نداشت. اکنون زمان آن فرا رسیده که با بررسی تمام زوایای این روند خصوصی‌سازی و اعتراف به اشتباهات صورت گرفته در آن، روشی دیگر در پی بگیریم و دوباره مسیر حرکت خود در دستیابی به بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی را با صادراتی متمرکز و فاقد دامپینگ و بازارشکنی و ارزان فروشی و موازی کاری، هموار کنیم. آنچه در مورد ادغام هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین وابسته به شستا با سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی و سرمایه‌گذاری غدیر اخیرا اعلام شد، اگرچه گام مثبتی برای جلوگیری از پراکندگی در صنعت پتروشیمی ارزیابی می‌شود اما قطعا کافی نیست و باید با جامعیت و آینده نگری بیشتری این تصمیمات به مرحله اجرا برسد.

به باور نگارنده، اکنون تنها راه برای بقای صنعت پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی و در ادامه رشد برند پتروشیمی ایران در دنیا، یکپارچگی در بازرگانی و صادرات پتروشیمی است. بهترین راهکار، مدل تمركزگرايي یا تک صدایی از طريق ايجاد بازوي تجاري بين‌المللي و تاسیس شرکتی تحت عنوان «شرکت مدیریت صادرات ملی» است. با تاسیس «شرکت مدیریت صادرات ملی»، ضمن تحکیم هم‌صدایی و تمرکز در بخش بازرگانی و فروش، استقلال شرکت‌های فعال صنعت پتروشیمی کشور هم حفظ خواهد شد و این همگرایی، موجب کاهش هزینه‌ها در بازارهای جهانی، پرهیز از رقابت کاذب، تسهیل مبادلات مالی و رفع تنگناهای موجود و کاهش نقش واسطه ها و سهولت برنامه‌ریزی‌های بلندمدت بر مبنای نیاز واقعی بازار و مدیریت تولید خواهد شد.

در شرایط کنونی، هم در منطقه خلیج فارس و هم در آسیا و آفریقا و هم در آمریکای شمالی، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای افزایش ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی صورت گرفته تا رقابت را فشرده‌تر از قبل کند و آن کشورهایی در این رقابت بازنده خواهند بود که راهکارهای رقابت در چنین بازار فشرده ای را به خوبی شناسایی نکنند و بر مسیرهای طی شده و پرهزینه و کم‌ثمر تاکید داشته باشند. بر این اساس، در بازار امروز پتروشیمی دنیا که بیش از پیش رقابتی شده، حمایت از بخش فروش و تقویت آن، یک نیاز حیاتی، نه فقط برای صنعت پتروشیمی، بلکه برای اقتصاد ایران است که هنوز محصولات و تولیدات پتروشیمی، بخش مهمی از صادرات غیرنفتی آن را تشکیل می‌دهند.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
کینه عربستان نسبت به کشورمان واقعا «شتری» است. این کشور گویی قصد ندارد از دشمنی و عداوت کینه‌توزانه‌اش بر علیه کشورمان دست بردارد و همچنان خود را به عنوان بزرگترین کینه‌توز و دشمن منطقه ای ایران معرفی می‌کند.
سیدحسن صالحی، رییس امور پژوهش و فنآوری شرکت گاز استان همدان/ صنعت گاز جمهوری اسلامی ایران با قدمتی بیش از نیم قرن حضور مؤثر، قریب به چهار دهه پر افتخار آن متعلق به سال‌های بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی است.
دانش نفت: از جمله نکات مهمی که مهندس جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس به عنوان بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور در صحبت اخیر خویش با کارکنان این شرکت داشته است، این مطلب بود که هلدینگ خلیج‌فارس جای نیروهای حرفه‌ای است و این شرکت جای کارآموزی نیست.

يادداشت
احمد مددی طائمه، دانشجوی دکترای مدیریت حرفه‌ای کسب و کار DBA/ یكی از عناصر عمده در مدیریت، برنامه‌ریزی است. برنامه‌ریزی شالوده عناصر مدیریتی و فرایندی است كه سازمان‌ها در قالب آن، همه فعالیت‌ها وكوشش‌های خود را در مورد اهداف مورد نظر، راه رسیدن به آن و چگونگی طی مسیر را در یكدیگر تركیب و ادغام كرده و هدف از اجرای آن دستیابی به نتایج سازمانی است.
اگر بیشتر کشورهای جهان از دستور ترامپ پیروی کنند، ظرفیت مازاد تولید نفت جهان تا پایان سال جاری میلادی به صفر می‌رسد. این بدتر از دوران شوک نفتی در سال‌های ۱۹۷۹ و ۲۰۰۸ میلادی است.
مسعود صباغی/ استفاده از ظرفیت ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در مسیر توسعه صنعت نفت، فروش ریالی نفت خام در بورس و توسعه پتروپالایشگاه‌ها به منظور کاهش فروش نفت خام ۳ راهبرد اساسی است که در این زمینه پیشنهاد می‌شود.
این شرکت تقریبا سهم شاخص و جایگاه برجسته‌ای در میزان رشد، پیشرفت، توسعه، ایجاد ثروت و کسب درآمد برای صنعت پتروشیمی کشور و فناوری های مرتبط ندارد. حال این سوال مطرح است که آیا این رتبه و جایگاه نازل برای مدیریت کلان صنعت پتروشیمی قابل قبول است؟ بدون تردید، پاسخ صنعت منفی است.
اگر ضریب بازیافت‌مان بالاتر بود با این نفت قابل استحصالی که کشف شده است می‌توانستیم ۱۵۰ میلیارد بشکه نفت بیشتر تولید کنیم. این ۱۵۰ میلیارد بشکه همان نفتی است که در این شرایط زیر زمین می‌ماند و به آن دسترسی نخواهیم داشت.
گفتمان
ساعت چهار بامداد روز شنبه پنجم خرداد ۱۳۹۷ ۱۱۰ سال از نخستین فوران نفت در ایران و خاورمیانه گذشت.
اقدامات و فعالیت‌های چشمگیر وزارت نفت ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در پارس جنوبی، شتاب تندی را به توسعه این منطقه زرخیز داده است.
دانش نفت: شرکت اسپک و شرکت زیرمجموعه آن (شرکت اکسیر فرآیند نوین آسیا) در نمایشگاه 23 صنعت نفت، بسیار فعالانه عمل کرد و با عقد تفاهم نامه با شرکت های دولتی، رکوردی جالب توجه از خود بر جای گذاشت.
نیروی خورشیدی با ۱۶۰.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری که ۱۸ درصد رشد سالانه داشت، در سطح جهانی سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به هر فناوری دیگری جذب کرد و چین پیش‌برنده این سرمایه‌گذاری بود.
وحید شاه‌رضایی، کارشناس روابط عمومی و امور بین‌الملل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس/ سرزمین ایران اسلامی در منطقه خاورمیانه با امنیت مثال‌زدنی که دارد مستعد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف می‌باشد. با توجه به اینکه ساختار اقتصاد ایران دولتی بوده و بخش خصوصی قدرت عمل زیادی ندارد لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی از اولویت‌های اساسی جهت توسعه اقتصادی کشور به نظر می‌رسد.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :