Daneshenaft logo
چهارشنبه 23 آبان ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
Print Send to Friends
چهارشنبه 20 تیر ماه 1397 | کد مطلب : 12145
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:
واردات روزانه بنزین به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر رسیده است


مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سه ماه نخست امسال باید روزانه ۹ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم، اما این رقم به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز رسید و همواره تلاش می‌کنیم حجم واردات را به حداقل برسانیم.

به گزارش شانا، سیدمحمدرضا موسوی‌خواه در حاشیه رونمایی از نسل جدید کارتخوان‌های عرضه سوخت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر زمان اجرای طرح پرداخت حق‌العمل مستقیم به جایگاه‌داران گفت: بدون حمایت‌های وزیر نفت و رییس سازمان برنامه و بودجه، اجرای این طرح میسر نمی‌شد. در طول ۹۰ سال فعالیت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی انجام چنین کاری بی‌نظیر بوده است و آرزوی ما بود که به چنین جایگاهی برسیم.

وی افزود: در نشست‌هایی و با حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه مقرر شد این طرح از ابتدای مردادماه اجرایی شود، گرچه ما از فردا آماده اجرای این طرح هستیم که بر اساس آن بیشتر از ۸۰ درصد از بودجه نقدینگی کاسته می‌شود و ۲۰ درصد باقیمانده نیز در بازه زمانی کوتاه به سامانه پرداخت کامل حق‌العمل تبدیل خواهد شد.

 

در تولید و توزیع بنزین سوپر هیچ مشکلی نداریم

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره تولید و توزیع بنزین سوپر تصریح کرد: در تولید و توزیع بنزین سوپر هیچ مشکلی نداریم، تنها تفاوت میان بنزین یورو ۵ و بنزین سوپر در ۴ عدد اکتان است، به این ترتیب که بنزین یورو ۵ با عدد اکتان ۹۱ و بنزین سوپر با عدد اکتان ۹۵ تولید می‌شود.

وی میزان توزیع بنزین سوپر در کشور را ۳,۵ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: این رقم ممکن است گاهی بیشتر یا کمتر شود.

موسوی‌خواه تفاوت کیفیت در عرضه بنزین میان جایگاه‌های عرضه سوخت را به شدت تکذیب کرد و درباره امکان ایجاد رانت در کارتخوان‌های جدید عنوان کرد: ما از ابتدای کار احتمال به وجود آمدن رانت را می‌دادیم و در صورتی که تنها با یک بانک یا یک پی‌اس‌پی صحبت می‌کردیم احتمال ایجاد رانت به وجود می‌آمد، اما نامه‌ای به رییس کل بانک مرکزی و ۱۲ پی‌اس‌پی نوشتیم و همه آنها را به مشارکت در این طرح دعوت کردیم، از این ۱۲ پی‌اس‌ پی ۱۰ مراجعه داشتیم که ۶ مورد شاخص بودند و سه مورد آنها کار خود را آغاز کرده‌اند. در تقسیم جایگاه‌ها نیز به نحوی عمل می‌کنیم که تفاوتی بین جایگاه‌ها در استفاده از این کارتخوان‌ها وجود نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره مدیریت مصرف سوخت در کشور افزود: وقتی راجع به مدیریت مصرف صحبت می‌کنیم یعنی باید بتوانیم در سطح کلان کشور مقدار و نوع مصرف در بخش‌های مختلف کشور را مدیریت کنیم و با گزارش‌هایی که به دولت ارائه می‌دهیم یاریگر مدیریت مصرف باشیم، اما سهمیه‌بندی بنزین موضوعی نیست که من راجع به آن صحبت کنم.

 

کارت سوخت خودروهای گازوئیل‌سوز تبدیل به کارت سوخت خودرو می‌شود

مبارزه با قاچاق سوخت از دیگر پرسش‌هایی بود که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به آن گفت: درباره گازوئیل مذاکراتی را با نیروی انتظامی انجام داده‌ایم تا کارت سوخت خودروهای گازوئیل‌سوز را به کارت سوخت خودرو تبدیل کنیم. همچنین مهاجرت کارت سوخت‌ها را رهگیری و نظارت‌های ویژه‌ای را نیز در جایگاه‌های سوخت اعمال می‌کنیم. با مدیریت توزیع و الزام مردم به استفاده از کارت شخصی سوخت می‌توان کنترل بیشتری برای جلوگیری از قاچاق سوخت اعمال کرد.

موسوی‌خواه افزود: در سه ماه اخیر بیش از ۳۰ هزار کارت مهاجر در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شده است، اما به هر حال ما فقط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هستیم و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دیگر ارگان‌ها نیز وظایفی را در این زمینه به عهده دارند. ما هم در این صحنه تلاش می‌کنیم و از دیگر ارگان‌ها درخواست کمک داریم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین درباره فیلمی که در روزهای اخیر درباره وجود تخلف در مقدار عرضه بنزین در جایگاه‌ها پخش شده توضیح داد و گفت: احتمال این‌که تلمبه‌ها دستکاری شوند وجود دارد، زیرا این تلمبه‌ها مکانیکی هستند، با وجود این ما تمام تجهیزات را به نحوی کنترل و پلمب می‌کنیم که هیچگونه دست‌اندازی به آنها امکان‌پذیر نباشد و از بیرون هم مشخص است که دور تلمبه‌ها پلمب شده است.

وی ادامه داد: ما همه جایگاه‌های عرضه سوخت را زیر نظر داریم، اما متاسفانه در این فیلم نام جایگاه ذکر نشده و همچنین مخاطب متوجه نمی‌شود که از کدام نازل استفاده می‌شود. این فیلم بسیار مبهم است و ای کاش نام این جایگاه اعلام شود.

 

نسل جدید کارتخوان‌های سوخت ۲۵۰ برابر پردازش بیشتری دارند

موسوی‌خواه در پاسخ به پرسشی درباره مزیت نسل جدید کارتخوان‌ها نسبت به نسل پیشین توضیح داد: نسل جدید کارتخوان‌ها ۲۵۰ برابر پردازش بیشتری دارند و حافظه آنها ۴ گیگابایت است، در حالی که حافظه دفعه پیش تنها ۴ مگابایت بود، همچنین دستگاه‌ها آن‌لاین هستند که با کمک آنها پرداخت هزینه با سرعت بیشتری بدون هیچ‌گونه دستکاری انجام می‌شود و تولید ملی این دستگاه‌ها نیز آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره این‌که آیا مردم باید در انتظار سهمیه‌بندی بنزین یا افزایش قیمت سوخت باشند، گفت: من تصور نمی‌کنم چنین موضوعی پیش بیاید، اکنون ۱۱ سال از عمر تجهیزات پیشین می‌گذرد و قطعات سخت‌افزاری آن به هیچ عنوان پیدا نمی‌شود، همچنین هزینه  نگهداشت آنها بسیار گزاف بود. بیش از ۶ ماه است که دنبال آن هستیم تا این تجهیزات را روزآمد کنیم، به گونه‌ای که برای دولت بار مالی نداشته باشد.

 

کارت سوخت، مقدار مصرف را در کشور مدیریت می‌کند

وی تصریح کرد: ما تنها ملزم به اجرای قوانین هستیم، اما قانونگذار نیستیم. وقتی مردم از کارت سوخت استفاده کنند می‌توانیم مصرف سوخت رادر کشور مدیریت کنیم. افزون بر این، اگرچه جایگاه‌داران افراد سالم و قابل اعتمادی هستند، اما میزان تخلفات احتمالی به سبب استفاده از کارت جایگاه‌داران نیز با استفاده مردم از کارت سوخت شخصی کاهش می‌یابد.

موسوی‌خواه تاکید کرد: نسل جدید کارتخوان‌ها هیچ هزینه‌ای برای دولت ندارد، بلکه بیش از ۲۰ میلیارد تومان در سال از هزینه‌های دولت می‌کاهد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این پرسش که افراد در صورت مفقود شدن کارت سوخت یا فراموش کردن رمز کارت چه اقدامی باید انجام دهند، تصریح کرد: هر خودرویی که در کشور شماره‌گذاری شده به‌طور حتم یک کارت سوخت دارد که از طریق اداره پست به دست صاحب خودرو می‌رسد، اما کسانی که کارت سوخت خود را دریافت نکرده‌اند باید در سایت اداره پست در قسمت پیگیری کارت سوخت اقدام به پیگیری دریافت کارت سوخت کنند و کسانی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند باید درخواست المثنی بدهند که ظرف مدت ۱۵ روز کارت سوخت جدید به دست آنها خواهد رسید.

وی ادامه داد: استفاده از کارت سوخت موضوعی است که در قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی کشور بر آن تاکید شده و در همه جایگاه‌ها، سوخت‌گیری باید الزاما با کارت سوخت انجام شود، همچنین کسانی که رمز کارت سوخت خود را فراموش کرده‌اند باید به مراکز نواحی شرکت پخش مراجعه کنند تا رمز برایشان آزاد شود. شاید در آینده شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که در زمان نخستین سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی، رمز برای صاحب کارت آزاد شود.

موسوی‌خواه افزود: کارت سوخت همیشه برقرار بوده است و موضوع استفاده از کارت سوخت شخصی به‌زودی در فراخوانی به مردم اعلام خواهد شد.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
تحلیلگران گلدمن: درحالی که گزارش‌های متعدد میزان ذخایر انبارهای نفت در ماه اکتبر نشان می‌داد میزان ذخایر نفت جهان در حال افت است و با تداوم کاهش صادرات ایران، ما معتقدیم که در ماه نوامبر بازارهای جهانی نفت با کسری عرضه روبرو خواهند شد و قیمت‌ها دوباره صعودی خواهند شد.
مهندس صفرعلی بابایی، نایب رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی/ یکی از ارزشمندترین خدمات شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در کشور و به ویژه در صنعت پتروشیمی، توانمندسازی نیروهای بومی و اشتغال‌زایی در مناطق عملیاتی (ماهشهر، عسلویه و شهرستان‌های دیگر) بوده است.
دولت آمریکا بر خلاف سیاست‌های اعلامی ۶ ماه پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور، در آستانه اجرایی شدن تحریم نفتی ایران، مجبور به معاف کردن بسیاری از کشورها از شمول تحریم نفت ایران شد.

يادداشت
در سه ماه گذشته طرح‎های پیشنهادی توسعه میدان سوسنگرد، طرح‎ توسعه پیشنهادی سه میدان چشمه‌خوش، دالپری و پایدار شرق، طرح توسعه مخازن کنگان و دالان میدان گازی پارس شمالی، طرح‌ توسعه میدان اسفندیار و طرح توسعه و بهره‌برداری از میدان‌های سپهر و جفیر در کمیته مشاوران مدیریت مخازن مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر مهدخت ذاکری، مدیر بین‌الملل ستاد انرژی معاونت علمی ریاست جمهوری/ عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی را می‌توان یکی از رویدادهای بااهمیت در عرصه تحولات اخیر بازار انرژی قلمداد کرد.
محمدعلی خطیبی، مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت/ ایران در اجاره ظرفیت مازاد در خارج کشور کاری نکرده است، دولت خودش را کنار کشیده و می‌گوید بخش خصوصی (داخلی خارجی) وارد شود.
دکتر علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیر کارگروه ملی زلزله/ در حالی بر اساس داده‌های شبکه لرزه‌نگاری کشور در یک ماه اخیر 8 رخداد لرزه‌ای در منطقه عسلویه رخ داد که مشاهده های میدانی حکایت از عدم آمادگی مدیران برای مقاوم‌سازی مجتمع‌ها و آسیب‌پذیری سازه‌ها در برابر زلزله دارد.
علی حسینی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس/ هلدینگ‌های پتروشیمی با توجه به ظرفیت‌های موجود شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی می‌توانند مسیر توسعه این صنعت را شتاب بخشند.
گفتمان
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.
دو عضو اوپک، سردمداری جهانی ضدیت با ایران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند. این کاملا روشن است. این کار نه در عالم همسایگی و نه در عالم همکاری، صحیح نیست.
حسن خسروجردی، رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ درباره مانع اصلی فروش نفت در بورس بایستی گفت: وزارت نفت توقع دارد بر خلاف رویه‌های جهانی در ازای فروش نفت خام به بخش خصوصی، بهای محموله را در موعد تحویل و به صورتی نقدی دریافت کند.
هاتف ستاری، کارشناس ارشد حقوق نفت/ کارشناسان حقوق نفت معتقدندکه سرمایه گذاران خارجی با مدل قراردادهای بیع متقابل آشنایی بیشتری دارند و ایران با استفاده از مدل اصلاح شده آن می‌توانست سرعت بیشتری در جذب سرمایه خارجی داشته باشد.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :