Daneshenaft logo
یکشنبه 28 بهمن ماه 1397 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 12 مرداد ماه 1397 | کد مطلب : 12203
موانع ایجاد بورس نفت


حسن خسروجردی، رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی/ درباره مانع اصلی فروش نفت در بورس بایستی گفت: وزارت نفت توقع دارد بر خلاف رویه‌های جهانی در ازای فروش نفت خام به بخش خصوصی، بهای محموله را در موعد تحویل و به صورتی نقدی دریافت کند.

یکی از چالش‌های اصلی بخش خصوصی برای مشارکت در بورس، نحوه‌ی تسویه بین خریدار و فروشنده است. در واقع مشکل اصلی این است که وزارت نفت توقع دارد در ازای فروش نفت خام به بخش خصوصی، بهای محموله را در موعد تحویل و به صورتی نقدی دریافت کند. در حالی که وزارت نفت به همه شرکت‌های خارجی نفت را به صورت نسیه می‌فروشد. البته شرکت‌های خارجی خریدار نفت در جهان، شناخته شده هستند و از این نظر قابل اطمینان هستند ولی وزارت نفت می‌تواند شرکت‌های خصوصی داخلی را هم اعتبارسنجی کند. اما اکنون وزارت نفت بدون اعتبارسنجی، برای بخش‌خصوصی شرایط سختگیرانه‌ای اتخاد می‌کند. فلذا با این شرایط امکان راه‌اندازی بورس نفت وجود ندارد. نکته‌ دیگر این است که شرکت‌های خارجی، اعتبارات لازم را با حمایت بانک‌هایشان تامین می‌کنند در حالی که بخش خصوصی، از حمایت‌های بانکی نیز برخوردار نیست. در راستای اعتبار سنجی بخش خصوصی، وزارت نفت می‌تواند با شرکتی که دارایی‌ بالاتر از بهای محموله‌ درخواستی دارد معامله کند. مثلا شرکتی می‌تواند 2 میلیون بشکه نفت خریداری کند که بیش از ارزش 2 میلیون بشکه نفت دارایی داشته باشد که این دارایی در واقع در گرو وزارت نفت قرار می‌گیرد تا شرکت خصوصی بهای محموله را به حساب وزارت نفت بریزد. اما اگر شرکتی این مقدار دارایی را نداشت در این صورت، عدم اعتماد وزارت نفت منطقی است هر چند که این امکان وجود دارد که شرکت‌های کوچک با هم یک کنسرسیوم تشکیل دهند و بدین صورت جمع دارایی‌هایشان افزایش یافته و وارد معامله با وزارت نفت شوند. در همین حال، درباره توانمندی مالی بخش خصوصی جهت مبادلات نفتی بزرگ بایستی اظهار داشت: هرچند بخش خصوصی توانایی خرید نقدی محموله‌های بزرگ مثلا 1 میلیون بشکه‌ای را ندارد اما نمی‌توان به این دلیل تجربه و ارتباطات و توانمندی بخش خصوصی را نیز زیر سوال برد. دولت و وزارت نفت می‌تواند از ظرفیت بخش خصوصی جهت مقابله با تحریم‌های نفتی استفاده کند نه اینکه با ایجاد شرایط سختگیرانه عدم توانایی بخش خصوصی در پرداخت وجوه نقدی را پیراهن عثمان کند و خود نیز به بخش خصوصی حمله کند. در حال حاضر در وزارت نفت، اراده‌ای برای ایجاد بورس و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیست و البته عدم وجود اطمینان را بهانه می‌کنند در حالی که همین وزارت نفت به شرکتهای خارجی که اصلا اوضاعشان مشخص نیست به سادگی اعتماد کرده و بدون اعتبارسنجی وارد معامله می‌شود. بخش خصوصی واقعا توانمندی دور زدن تحریم‌ها و صادرات نفت را دارد زیرا مدیران حال حاضر بخش خصوصی از افراد کارکشته و بازنشسته‌های وزارت نفت هستند که تجربه و توانمندی کافی برای فروش نفت در بازارهای جهانی را دارند. بخش خصوصی با استفاده از شبکه‌ها و ارتباط‌هایی که دارد می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند و در صادرات نفت به وزارت نفت کمک کند. اما متاسفانه مدیران دولتی به بخش خصوصی به عنوان یک رقیب نگاه می‌کنند که اگر در صادرات نفت به آنها کمک کند به معنای ناتوانی وزارت نفت است در حالی که این نگاه نادرست است. بخش خصوصی ظرفیت‌هایی دارد که وزارت نفت می‌تواند از آنها برای صادرات نفت بهره بگیرد و کار دولت را تسهیل کند. برای مثال طبق قانون، دولت برای تاسیس یک شرکت خصوصی در خارج از کشور باید از مجلس مجوز بگیرد و بیش از مقدار مشخصی اجازه‌ی سرمایه‌گذاری ندارد در حالی که برای بخش خصوصی این گره‌ها وجود ندارد و می‌تواند ظرف 24 ساعت یک شرکت در خارج از کشور تاسیس کند. بر این اساس، بر ضرورت اصلاح سازوکار تسویه‌ی مالی بین وزارت نفت و بخش خصوصی در بورس تاکید دارم. یکی از کارهایی که زمینه را برای مشارکت بخش خصوصی فراهم می‌کند این است که وزارت نفت شرط پرداخت نقدی در موعد تحویل محموله را اصلاح کند و برای مثال با اعتبارسنجی مشتریان نفت را به صورت نسیه به بخش خصوصی بفروشد. البته بخش خصوصی نیز باید تضمین‌های کافی به وزارت نفت ارائه دهد. وزارت نفت می‌تواند به شرکت‌های خصوصی معتبر این امکان را بدهد که بهای محموله‌ی نفت را 3 یا 4 ماه بعد از تحویل به حساب وزارت نفت بریزند که این مدل در حال حاضر برای مشتریان خارجی اجرا می‌شود و سازوکار تسویه آن 30 روزه ، 60 روزه یا حتی 90 روزه هست. حال سوال اساسی اینجاست که چرا نباید برای بخش خصوصی این سازوکار را پیاده کرد؟ وزارت نفت می‌تواند برای پیاده سازی این سازوکار اعتبار سنجی کند و ضمانت نامه‌های ملکی، تاسیساتی و کارخانه‌ای از بخش خصوصی بگیرد. با اصلاح این سازوکار مطمئن باشید که بخش خصوصی توانایی دور زدن تحریم‌ها را دارد و در حال حاضر راهکارهایی وجود دارد که نمی‌توانیم ان را رسانه‌ای کنیم اما برای نمونه می‌توان به تبدیل ارز به طلا اشاره کرد.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
شرکت ملی گاز ایران با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی موفق شده است کارنامه درخشانی از عملکرد گازرسانی شهری، روستایی، نیروگاهی و صنعتی در کنار دستیابی به سهمی از تجارت جهانی گاز ارائه دهد.
رشد ۲۱ برابری ظرفیت نصب شده، ۹ برابری مجتمع‎ها، ۳۳,۵ برابری تولید محصولات و ۳۷ برابری صادرات، همه و همه از دستاورد‌های صنعت پتروشیمی ایران در ۴۰ سال اخیر است.
حسین سلیمانی، کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و فعال انرژی در شرکت فرا سکو عسلویه/ یکی از اصلی‌ترین مسائلی که در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتر کشورهای پیشرفته صنعتی است موضوع صرفه‌جویی در انرژی و منابع است.

يادداشت
احمد یارمحمدی، کارشناس حوزه انرژی/ بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که تعهدات فعلی ایران در توافقنامه پاریس اجرایی شود ١٥ درصد از ارزش تولیدات صنعت نفت و گاز کشور کاسته خواهد شد.
ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی کشور با خطوط لوله در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۵۷، ۹ برابر افزایش یافته و در سال ۹۶، رکورد انتقال بیش از ۱۲۳ میلیارد لیتر نفت‌خام و فرآورده ثبت شده است.
ایمان نیکزاد، کارشناس ارشد انرژی/ الجزایر از سال ۱۹۵۸ به جرگه تولیدکنندگان نفت پیوسته و در سال ۱۹۶۹ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شده است.
صادق مردانی، کارشناس انرژی/ نباید از راهکارهای نافی هم برای فروش نفت استفاده کرد و اگر بدنبال شکستن تحریم های نفتی هستیم، عرضه نفت در بورس ابزار آن است.
قاسمعلی بازآیی، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران/ فاوا به دنبال صنعت نفت یادگیرنده است و ایجاد زمینه‌های مناسب و مطلوب برای دستیابی به صنعت نفت پیشرفته، برنامه‌ریزی و هوشمندسازی فرآیندهای کسب‌وکار الکترونیک صنعت نفت، استقرار فراگیر و یکپارچه کاربردها و خدمات فاوا در صنعت نفت، ارتقای کارآیی و اثربخشی ارکان مدیریتی و اجرایی و دستیابی به سهم مناسب خدمات فنی و مهندسی از بازارهای هدف، از اهداف مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران است.
گفتمان
انجام خرید یا عقد قرارداد با گروه تخصصی IRSYSTEM ، ضمن بهره مندی از کالایی درجه یک و در سطح جهانی، آغازی است بر تعهدی مستمر که طی برنامه زمانبندی دقیق اجرا شده و پس از استقرار اولیه سامانه با ارائه خدمات آموزشی و پشتیبانی فنی و گارانتی معتبر در راستای جلب رضایت مشتریان و کارفرمایان تکمیل خواهد شد.
درخواست و انتظار من از مقام عالی وزارت نفت این است که سازمان بهداشت و درمان بیشتر حمایت شود و بیشتر مورد توجه باشد و خدمات عزیزان و همکاران ما بیشتر دیده شود.
تنها حمایتی که ما لازم داریم این است که کارفرمایان محترم مطالبات را سر موعد پرداخت کنند. متاسفانه در حال حاضر مطالباتی داریم که از اسفند ۹۴ تا به امروز مانده است و هنوز پرداخت نشده است.
مزیت‌هایی از جمله بازار گسترده فروش، حجم کم محموله‌ها و تبادلات مالی خرد فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام موجب می‌شود که تحریم فروش فراورده به راحتی تحریم نفت خام صورت نپذیرد.
ایران با وجود منابع غنی نفت بالاترین رتبه شدت مصرف انرژی را حتی نسبت به کشورهای نفت‌خیز دارد.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :