Daneshenaft logo
چهارشنبه 1 خرداد ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 20 مهر ماه 1397 | کد مطلب : 12388
بانکرینگ صنعتی در کما!
احمد مددی

ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت‌کوره با کیفیت و تامین‌کننده اصلی سوخت کشتی‌ها در منطقه از یک طرف و دارا بودن بنادر و شرایط جغرافیایی از سوی دیگر دارای موقعیت استثنایی برای توسعه سوخت‌رسانی دریایی است که متاسفانه با توجه به این پتانسیل‌ها هنوز تا جایگاه شایسته خود فاصله زیادی دارد.

عمده چالش‌های این صنعت معطوف به نحوه قیمت‌گذاری نفت‌کوره، عدم محاسبه هزینه‌های حمل و ذخیره‌سازی و منظور نکردن سایر هزینه‌های واقعی و مستند بانکرینگ از یک سو و مشکلات زیرساختی همچون شرایط غیر اقتصادی اختصاص زمین در بنادر و مناطق ساحلی بدلیل تعرفه های سنگین واگذاری زمین و تعرفه های بندری از سوی دیگر است. به دلیل اینکه حجم سرمایه‌گذاری در صنعت بانکرینگ بسیار بالاست و درآمدزایی آن مستلزم اعتماد خطوط کشتیرانی  و فراهم بودن بسیاری از امکانات مورد نیاز کشتی‌ها برای مراجعه به آب‌های ایران است، بنابراین بازگشت سرمایه در این صنعت با ریسک‌های متعددی رو‌به‌روست. توجه به این موضوع از سوی نهادهای سیاستگذار و حاکمیتی از اهمیت بالایی برخوردار است تا مطلع باشند تصمیم‌های آنی و بدون برنامه چه تاثیرات جبران‌ناپذیری بر روی سرمایه‌های بخش خصوصی دارد. مشارکت همه بخش‌های مختلف حاکمیتی در این صنعت و تفکیک بخش‌های سیاستگذاری، نظارتی و اجرایی از یکدیگر به منظور یکپارچه‌سازی تصمیمات می‌تواند تضمین‌کننده ثبات در صنعت بانکرینگ باشد.

بر این اساس، شوربختانه چشمانداز صنعت بانکرینگ در ایران روشن که نیست هیچ، تیره و تار نیز هست و با «دست فرمانی» که در حال حاضر می‌رود، بعیدنیست به چاه بی تدبیری نیز در افتد و فقط نامی از بانکرینگ بر یادها بماند. عینک بدبینی که نگارنده بر چشم زده بی دلیل نیست چه اینکه از هر طرف به این صنعت می‌نگریم، در می‌یابیم که بانکرینگ در ایران به مثابه طفلی است که تقریبا به حال خود رها شده و این کودک بی‌گناه، ناله‌کنان در پی متولی و صاحب خویش است. این در حالی است که وجود مزیت‌های بی‌نظیر برای ایران در صنعت بانگرینگ، مزایایی را برای كشور در این صنعت به وجود آورده است كه ضرورت توجه هر چه بیشتر مسؤولان و مدیران به این صنعت امكان فراهم شدن قطب بانكرینگ جهان در ایران را بیش از پیش ضروری می‌سازد. نزدیكی 40 مایلی دریایی ایران برای كشتی‌های در حال تردد در خلیج‌فارس نسبت به بندر فجیره و عدم خروج كشتی‌ها از مسیر حركت برای سوخت‌گیری و برتر بودن كیفیت نفت كوره ایران بعنوان سوخت مورد استفاده در بانكرینگ نسبت به بندر فجیره، تنها برخی از مزایای كشور ایران در صنعت بانكرینگ است كه در مقایسه با بندر فجیره واقع در امارات متحده عربی نمایانگر است. به مزیت‌های فوق، ایجاد درآمد سرشار، ایجاد اشتغال،  محرومیت‌زدایی از مناطق دارای صنعت بانکرینگ و ایجاد بسترهای مناسب سرمایه‌گذاری، جلوگیری از مهاجرت ساکنان مناطق و امنیت منطقه، ارتقاء اعتبار بین‌المللی کشور (شرکت‌های بانکر‌کننده)، ارتقاء سطح امنیت مناطق مجری طرح بواسطه تردد مداوم کشتی‌ها در منطقه، جلوگیری از قاچاق کالا و ارز و  ارتقاء رتبه بنادر ساحلی به علت عملیات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها و ارائه خدمات جانبی بانکرینگ را هم بایستی بافزاییم که هر کدام در نوع و کیفیت خویش مهم و راهبردی هستند. اما با وجود همه مزایایی که برشمردیم، سهم ایران از بانکرینگ امیدوارکننده نیست و حال آنکه بندر فجیره امارات در منطقه خلیج فارس، طنازی و آقایی می‌کند! بر این اساس، بنادر سنگاپور، رتردام هلند و فجیره امارات ‌متحده‌ عربی و نیز بنادر کشورهای آمریکا و چین، پیشروان صنعت بانکرینگ در جهان هستند. آمارهای جهانی نشان‌دهنده تجارتی بزرگ و البته نهفته در دل بانکرینگ است. بر اساس این آمارها، روزانه 600 میلیون لیتر نفت‌کوره و گازوئیل به ارزش تقریبی 210 میلیون دلار (متناسب با قیمت نفت‌خام) در صنعت بانکرینگ مبادله می‌‌شود که ارزش سالانه‌ای معادل 80 میلیارد دلار ایجاد می‌کند. در همین حال، بیش از 12 درصد سهم بانکرینگ جهان در خلیج‌فارس مبادله می‌شود که با کمال تاسف سهم فعلى ايران از بازار منطقه (خليج فارس و درياى عمان) كمتر از يك درصد است! بر این اساس، سالانه بالغ بر 12000 فروند کشتی در خلیج فارس تردد می‌کنند و این منطقه پتانسیل سوخت‌رسانی به کشتی‌ها را با ظرفیت 25 میلیون تن در سال دارد. اما جالب اینجاست که 80 درصد فعالیت بانکرینگ جهان تنها در 10 بندر مهم انجام می‌شود که سه بندر به تنهایی سهمی 22 درصدی از بازار بانکرینگ را دارا هستند که یکی از این سه بندر، بندر فجیره است که حدود یک‌سوم نفت‌کوره مورد نیاز خود را از ایران خریداری می‌کند! بندر فجیره امارات به‌عنوان مهم‌ترین بندر حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان و سومین بندر بزرگ جهان، با حجم بانکرینگ 40 میلیون لیتر در روز، اصلی‌‌ترین رقیب ایران در بازار بانکرینگ منطقه است و بیشترین میزان از درآمد 10 میلیارد دلاری سالانه حاصل از بانکرینگ در حوزه خلیج‌فارس را تصاحب می‌کند. اما مشکلات و چالش‌های هفت‌گانه‌ای در خصوص صنعت بانکرینگ در ایران وجود دارد که تا این چالش ها رفع نشود، سهم اندک کشورمان از صنعت بانکرینگ نیز همچنان باقی خواهد ماند. این چالش‌ها عبارتند از:

1- در نظر نگرفتن و لحاظ نکردن هزینه های واقعی حمل و ذخیره سازی نفتکوره به مبادی جنوبی. به عنوان مثال برای ذخیره سازی هر تن نفت کوره ۲.۵ (دو و نیم) دلاردر ماه در نظر گرفته شده در حالیکه اجاره واقعی مخزن در بندر شهید رجایی بالای 5 دلار در هر تن می‌باشد.

2- در نظر نگرفتن هزینه های مالی ضمانت نامه های بانکی، هزینه های بالاسری و پرسنلی و ... .

3- عدم لحاظ مشوق های منطقی لازم در نرخ. متاسفانه در حال حاضر نرخ فروش محموله های بانکرینگ توسط شرکت نفت، مشابه یا گرانتر از نرخ های صادراتی است.

4- ریسک بالای قیمتی با توجه به نوسانات بازار

5- مشکلات عدیده حمل‌و‌نقل فرآورده‌ها از پالایشگاه‌های داخلی به بنادر، به عنوان مثال تصمیمات صنفی بخش حمل‌و‌نقل مانع از شکل گیری رقابت سالم و آزاد در حمل محموله ها شده و حتی به شرکت هایی که کامیون ملکی دارند، اجازه حمل محموله‌های خودشان داده نمی‌شود.

6- شرایط غیر رقابتی ایجاد زیرساخت های مورد نیاز (مخازن و تاسیسات لازم). به عنوان نمونه اخذ مبلغ 3 دلار به ازای هر تن احداث مخازن و اجاره 22 هزار ریال بابت هر متر مربع زمین تخصیص داده شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی.

7- بالا بودن تعرفه‌های بندری

کلام پایانی اینکه؛ در مجموع و با چالش‌های گفته شده، صنعت پردرآمد سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در منطقه و آب‌های ایران، دارای هیچ‌گونه مزیت رقابتی نسبت به آب‌های بین‌المللی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیست و همچنان این رقبای سرسخت ما هستند که از خوان گسترده درآمدهای سرشار بانکرینگ بهره‌مند می‌شوند. این امر در حالی است که نه تنها در قانون برنامه پنجم توسعه، حمایت از این صنعت ملی تکلیف گردیده بود، بلکه در قانون برنامه ششم توسعه نیز نمایندگان مجلس دولت را مکلف کرده اند تا پایان برنامه ششم توسعه سهم کشور از بازار سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در خلیج فارس و دریای عمان را به حداقل ۵۰ درصد برساند. نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بند ب ماده ۵۹ لایحه برنامه ششم توسعه موافقت کردند تا پایان برنامه ششم سهم کشور از بازار سوخت رسانی کشتی ها در خلیج فارس و دریای عمان حداقل به ۵۰ درصد برسد.در بند ب ماده ۵۹ این لایحه آمده است: «به منظور افزایش خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ) و خدمات جانبی آن در خلیج فارس و دریای عمان ضمن انجام حمایت‌های لازم از بخش غیردولتی در خرید شناور مخصوص، قیمت‌گذاری فرآورده، شرایط، تسهیلات، مشوق‌ها و صدور مجوزهای مورد نیاز برای توسعه صنعت سوخت‌رسانی به کشتی‌ها را به نحوی انجام دهد که ضمن رشد ‌حداقل۳۰ درصد سالانه، سهم کشور از بازار سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در منطقه خلیج فارس و دریای عمان در پایان برنامه حداقل به ۵۰ درصد برسد.» امید است سازمان‌های متولی به ویژه وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی با حمایت عملی و عینی از این صنعت، کشور را از مزیت‌های ویژه و پرشمار این صنعت ارزش آفرین بهره‌مند سازند.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
مهندس زنگنه: اهواز پر از خط لوله است و هیچ جایی مانند اهواز در خطر نیست و از فکر کردن به این موضوع شب‌ها خواب ندارم.
مرتضی زمانیان، مدیر گروه مطالعات اقتصادی اندیشکده حکمرانی شریف/ اصلاح قیمت بنزین در شرایط کنونی می‌تواند بستر کنترل تورم را فراهم آورد و ممنوعیت افزایش قیمت بنزین به معنای ادامه توزیع نابرابر ثروت عمومی به نفع ثروتمندان است.
جایگاه ویژه بندر فجیره در صنعت بانکرینگ، وابستگی تام به کشتی‌های عبور کرده از تنگه هرمز دارد و اگر روزی این آبراه استراتژیک به هر دلیلی خالی از رونق و تردد کشتی‌ها گردد، بدون شک ضرر عظیمی متوجه بندرگاه فجیره خواهد شد.

يادداشت
کارشناسان معتقدند؛ باید با توسعه ظرفیت‌های پالایشی کشور، ابزار «نفت‌خام» را برای همیشه از میان گزینه‌های آمریکا برای اعمال فشار بر ملت ایران حذف کرد.
رییس قوه قضائیه: خصوصی‌سازی باید به درستی انجام شود و روشی که امروز در برخی موارد مطرح است حتما قابل تداوم و استمرار نیست و باید با یک نگاه پیشگیرانه، همکاران ما در دستگاه قضایی موضوع را دنبال کنند.
سیدمحمد صادق‌زاده، رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)/ با استفاده از روش قبلی و جدید در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بتوانیم عقب افتادگی تاریخی کشورمان در حوزه انرژی‌های پاک را با تولید و مصرف برق توسط مردم و حذف واسطه دولت جبران کنیم.
منصور فتحعلی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی/ سرمایه ریسک‌پذیر و مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های پژوهشی و فناوری از ماموریت‌های این صندوق است و بر این اساس تاکنون ۴۰ شرکت از تسهیلات این صندوق بهره‌مند شدند.
ابهامات پیرامون عرضه نفت در بازار جهانی و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و شبهه درمورد توانایی سایر تولیدکنندگان برای جبران عرضه‌ای که به این ترتیب از دست رفته، شائبه‌هایی برای افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار به‌ وجود آورده است.
گفتمان
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.
مهندس نیما باقرسایی، بیش از 17 سال سابقه كار مفید در حوزه‌های مهندسی، ساخت و بازرگانی را در رزومه کاری خویش ثبت کرده است.
مهندس حمید ایمان‌زاده، سرپرستی سلامت، ایمنی، محیط زیست و کیفیت HSEQ شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد. با او در مورد همه فرآیندهای واحد HSEQ گفتگو کردیم.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :