Daneshenaft logo
سه شنبه 25 تیر ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 30 فروردین ماه 1398 | کد مطلب : 22926
با همه قدرت بدون صرفه‌جویی در حال مصرف انرژی هستیم!
چرایی پیشنهاد تشکیل سازمان بهینه‎سازی مصرف انرژی
گروه مطالعات و تحقیقات دانش نفت/ با توجه به اینکه چالش صد سال اخیر کشور ما موضوع توسعه است، باید روی مفاهیمی چون بهینه‌سازی مصرف سوخت، کاهش شدت مصرف انرژی و واقعی کردن قیمت انرژی در ایران به اجماع رسیده و همگرایی داشته باشیم.

 

مصرف لجام‌گسیخته و بیش از حد انرژی در همه ابعاد آن، حساسیت‌ها را در سطح مدیران ارشد کشور بالا برده است تا جایی که دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری در آغازین روزهای سال 98 از مصرف بالای انرژی در کشور انتقادی جدی کرد. دکتر حسن روحانی، روز یکشنبه، ۱۸ فروردین‌ماه در آیین گشایش طرح‌های شهری شهرداری تهران گفت: مصرف بالای انرژی در کشور سبب آلودگی، هدررفت ثروت ملی، فساد و قاچاق می‌شود که این اتفاق هم بیشتر به‌ دلیل تفاوت قیمتی با کشورهای همسایه رخ می‌دهد. رئیس جمهوری در ادامه گفت: در ایام نوروز به‌طور میانگین روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شد و به‌طور عادی نیز روزانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که اگر شرایطی فراهم شود که حتی نیمی از آن صادر شود، می‌توان از آن برای رفاه بیشتر مردم استفاده کرد، همچنین توسعه مترو می‌تواند برای رفاه و راحتی مردم و جلوگیری از مصرف بی‌رویه و محیط زیست مفید باشد. در همین حال، بیژن زنگنه شامگاه شنبه (۲۵ اسفندماه) در آستانه بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در نشستی با اصحاب رسانه، در سخنانی انتقادی به نحوه مصرف انرژی در کشور اظهار کرد: «ما با همه قدرت بدون صرفه‌جویی در حال مصرف انرژی هستیم!»

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه تا سال ۸۵ پنج فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده بود، پنج فاز بعدی هم تا سال ۹۲ عملیاتی شد و در دولت یازدهم ۱۰ فاز به بهره‌برداری رسید، افزود: طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی که معادل ۲ فاز متعارف است، سال ۹۹ پایان می‌یابد و برداشت از این میدان مشترک گازی در مجموع (۲۷ فاز متعارف) به بیش از ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.زنگنه با تاکید بر اینکه تحقق این اهداف نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است، افزود: بخش مهمی از کار توسعه پارس جنوبی در دوران تحریم انجام شده است و دو تحریم سخت در این مدت گریبانگیر ما شده است. وی با اعلام اینکه ایران هم‌اکنون در برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از قطر پیشی گرفته است و بسیار بیشتر از آنها از این میدان مشترک برداشت می‌کنیم، اظهار کرد: فکر کنم امسال کمتر کسی متوجه گذر زمستان شده باشد. این موضوع از یک سو خوب است که انرژی مورد نیاز تامین شده و سوی دیگر بد است که ما همچنان با قدرت تمام، بدون صرفه‌جویی در حال مصرف هستیم و هیچکس به توصیه‌ها گوش نکرد و هر چقدر دلش خواست مصرف کرد. ادامه سخنان وزیر نفت خواندنی تر است: «زمانی از من پرسیدند وضع قاچاق چطور است، گفتم الحمدالله از همه مرزها جریان دارد. حالا الحمدالله در سراسر کشور همگی با همه قدرت بدون توجه به بهینه‌سازی انرژی را مصرف می‌کنند. هیچ کس پنجره‌ای را نبست و درجه شوفاژی کم نشد». زنگنه تصریح کرد: «ما امسال بالاترین مقدار مصرف را داشتیم، زیرا پارس جنوبی بود و دوستان در اینجا زحمت کشیدند. امسال هیچ صنعتی با افت فشار روبه‌رو نشد، ما سال‌های پیش مصرف گاز صنایع، نیروگاه‌ها یا پتروشیمی‌ها را محدود می‌کردیم، اما امسال به برکت تلاش همکاران‌مان در پارس جنوبی این اتفاق رخ نداد». وی تاکید می کند که این روند نمی‌تواند پایدار بماند و باید برای مصرف بی‌رویه انرژی فکری کرد.  

در همین حال، میزان مصرف انرژی در دنیای امروز برای کارشناسان و ناظران اقتصادی یکی از مولفه‌های ارزیابی عملکرد کشورها و دولت‌ها است. این شاخص از دو جهت مورد توجه قرار می‌‌گیرد؛ نخست از آن جهت که حجم و مقدار انرژی مصرفی در مجموع واحدهای تولیدی یک کشور نشان‌دهنده تعداد واحدهای فعال، حجم عملیات تولیدی و با تقریب‌های مشخصی نشان‌دهنده حجم سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته است. اما شاخص میزان مصرف انرژی از جنبه دیگری هم می‌‌تواند ملاک قضاوت در مورد وضعیت اقتصادی بنگاه‌ها و در سطح کلان یک کشور باشد؛ به این ترتیب که با مقایسه میزان انرژی مصرفی و تعداد مصرف‌کنندگان این انرژی اعم از ماشین‌آلات تولیدی یا وسائل نقلیه می‌‌توان به سطح بهره‌وری در اقتصاد و صنعت و همچنین الگوهای مصرفی یک کشور پی برد. طبیعتا هر چه نسبت میان مصرف و مصرف‌کنندگان از بزرگی بیشتری برخوردار باشد ما با کشوری کم بهره‌تر مواجهیم و برعکس.

 

شاخص مصرف انرژی در ایران

«شاخص شدت مصرف انرژی» به معنای برآورد کل سامانه از لحاظ کارایی انرژی به ازای یک واحد تولید ناخالص داخلی است. بر این اساس، شاخص مصرف انرژی در ایران خیلی نگران‌کننده است. این شاخص 9 برابر ژاپن و انگلیس و پنج برابر متوسط میزان این شاخص در جهان است. این در حالی است که کمترین میزان شاخص شدت انرژی در جهان را کشورهای ژاپن و انگلستان با حدود یک دهم به خود اختصاص داده‌اند. شوربختانه با آنکه ایران جایگاه نخست ذخایر گاز طبیعی و جایگاه دوم منابع نفت جهان را در اختیار دارد اما این وضعیت باعث نشده که از این شاخص‌های مثبت بهره‌برداری مناسبی نماییم و وضعیت مصرف انرژی در کشورمان همچنان نامناسب است. در حال حاضر، 99.3 درصد حامل‌های اولیه انرژی در کشور نفت و گاز هستند و بر این اساس سامانه انرژی در ایران وابستگی مطلق به نفت و گاز دارد. در همین حال، روند تولید تا مصرف نهایی انرژی در ایران تلفات بسیار زیادی دارد. متوسط سوخت و ضایعات پالایشگاه‌های نفت در کشور ما 8.5 درصد اما این میزان در دنیا چهار درصد و در برخی از کشورها زیر یک درصد است. همچنین متوسط بازده کل در نیروگاه‌های حرارتی ایران 36.3 درصد و همین شاخص در دنیا 45 درصد و برای نیروگاه‌های سیکل ترکیبی 55 درصد است. متاسفانه در سامانه‌های انتقال برق نیز تلفات انرژی به‌ویژه در مرحله توزیع زیاد است. متوسط تلفات انرژی در شبکه انتقال برق ایران 19 درصد است. هم‌اکنون به خاطر به‌سازی اعلام می‌‌شود این تلفات تا 15 درصد پایین رفته اما همین متوسط تلفات انرژی برای شبکه برق استاندارد اروپا 7.5 تا 8 درصد است. در همین حال و در بخش مصرف نهایی انرژی، متوسط مصرف در بخش ساختمان و مسکن ایران نیز به ازای هر مترمربع در سال حدود 500 کیلووات ساعت اما این رقم در دنیا 160 کیلووات ساعت است. هر چند در بخش ساختمان با راهکارهای بسیار کم هزینه مثل کاربرد سامانه‌هوشمند برای موتورخانه یا تغییر رفتار ساکنان ساختمان‌ها زندگی توانسته‌ایم 50 تا 60 درصد ذخیره انرژی داشته باشیم اما همچنان از استاندارد ها عقب هستیم. در حوزه حمل‌و‌نقل و خودروهای تولید ایران نیز متوسط مصرف سوخت 10.7 لیتر به ازا هر 100 کیلومتر مسافت است در حالی که این رقم در ژاپن 4.5 لیتر و در اروپا 5/5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است و با توسعه موتورهای سه سیلندر این رقم به زیر چهار لیتر به ازا هر 100 کیلومتر می‌‌رسد. وضعیت مصرف انرژی در بخش صنعت ایران بهتر از بخش‌های حمل‌و‌نقل و ساختمان است به‌گونه‌ای که مصرف انرژی در صنایع غذایی که بهترین صنعت کشورمان است 25 درصد و در صنایع آجر که بدترین صنایع است 130 درصد با معیارهای جهانی فاصله دارد که از جمله علل بالا بودن مصرف انرژی در ایران می‌‌توان به فرسودگی ماشین‌آلات و انرژی‌بر بودن ذاتی صنایعی آلومینیوم، فولاد و سیمان اشاره کرد.

 

رشد مصرف انرژی

مصرف سرانه انرژی در کشورهای در حال توسعه همچون ترکیه، ‌هند، چین، هنگ‌کنگ، پاکستان، متوسط کشورهای آفریقایی و متوسط آسیا از ایران پایین‌تر است. مثلا در حالی که پاکستان با 159میلیون نفر بیش از 2برابر ایران جمعیت دارد، مصرف انرژی این کشور 66 میلیون تن معادل نفت خام در سال است. اما ایران با جمعیت حدود 80 میلیون نفر سالانه 200 میلیون تن معادل نفت خام، انرژی مصرف می‌کند.بنابراین مقایسه شاخص‌های انرژی ایران با دیگر کشورها نشان می‌دهد که شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بیشتر از متوسط جهانی است و لازم است الگوی مصرف انرژی اصلاح شود. اصلاح الگوی مصرف انرژی در کشور نیز نیازمند تعامل و همکاری همه نهادهای درگیر و مردم است که اگر چنین شود، لامحاله تحول و انقلابی عظیم در مصرف بهینه انرژی در همه بخش‌ها ایجاد خواهد شد.

 

دلایل مصرف لجام گسیخته انرژی در ایران

در همین حال، آنچه مبرهن است؛ بهینه سازی مصرف سوخت با استفاده از ابزارهایی چون رسانه و فرهنگ سازی ضرورتی اجتناب ناپذیر است و باید در این زمینه با تولید محتوای مناسب، فرهنگ غنی و پایداری را اشاعه دهیم و این فرهنگ را از کودکی در بین فرزندانمان نهادینه کنیم. در این میان و به دلایل مختلف سیاسی و اجتماعی، ابزارهای قیمتی حامل‌های انرژی در کشور با محدودیت جدی مواجه است و در چنین شرایطی، بحث فرهنگ سازی اهمیت دوچندانی می‌یابد؛ به‌ویژه که در ایران این زمینه فراهم است تا با کمترین هزینه بتوان اقدامات قابل توجهی در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی انجام داد. شوربختانه مصرف انرژی در ایران بیش از چهار برابر میانگین مصرف جهانی و هشت برابر مصرف انرژی در ژاپن است که به گفته محسن دلاویز، مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، حق نداریم ثروتی را که متعلق به نسل‌های آینده است اینگونه بی محابا هزینه کنیم. دلاویز به مباحثی از جمله ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر هم اشاره کرده و عنوان داشته است؛ حدود ۲۰ میلیارد دلار پروژه مصوب در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت موجود است که امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های این ماده قانونی و تسریع فرآیندها، به تعهدهای خود عمل کنیم.

 

ارائه پیشنهاد تشکیل سازمان بهینهسازی مصرف انرژی

در همین حال، مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت همچنین با اشاره به سیاستهای جزیرهای و نبود راهبرد کلان در نظام مدیریت صرفهجویی انرژی کشور، بر تشکیل سازمان بهینهسازی مصرف انرژی و مدیریت یکپارچه انرژی را به منظور برنامهریزی دقیق و متناسب با هدف کاهش شدت انرژی تاکید کرده است. به گفته محسن دلاویز، تشکیل این سازمان به اعمال مدیریت متمرکز برای بهینهسازی مصرف انرژی اعم از برق، آب و سوختهای فسیلی و یکپارچه شدن فعالیتهای حاکمیتی در این زمینه کمک می‌کند.وی با بیان اینکه تفکیک مدیریت منابع آب، برق و دیگر حاملهای انرژی غیر ممکن است و کشور را در حوزه مدیریت کلان انرژی با مشکلاتی روبه‌رو میکند، افزود: حدود 95 درصد انرژی اولیه و نزدیک به 80 درصد عرضه انرژی کشور از سوی وزارت نفت و بقیه از سوی وزارت نیرو تأمین میشود که از این مقدار بیش از 90 درصد انرژی برق کشور از نیروگاههای حرارتی و کمتر از 10 درصد آن از نیروگاههای برقآبی تامین میشود.دلاویز گفت: براساس سند چشم‌انداز سیاستهای اصلاح الگوی مصرف ابلاغی مقام معظم رهبری، باید تا سال 1400 به 50 درصد کاهش شدت انرژی دست یابیم و تحقق این امر، پیش از هر چیز در گرو راهبرد یکسان در نهادهای متولی است.مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت به مطالعات انجام شده در این شرکت اشاره کرد و گفت: نزدیک به 36 درصد از ظرفیت صرفهجویی سوخت گاز طبیعی در بخش نیروگاهها قرار دارد و سهم عمده بعدی ظرفیت صرفهجویی گاز طبیعی در بخش ساختمان نهفته است.وی در پایان با تاکید بر این که موارد متعددی وجود دارد که نشانگر میزان آسیب وارده به نظام واحد مدیریت صرفهجویی انرژی بر اثر سیاستهای جزیرهای و نبود راهبرد کلان در این حوزه است، عنوان کرد: این مهم در مقوله مدیریت منابع آب شدت و قوت بیشتری میگیرد و از آنجا که بخش عمده مصرف آب کشور به حوزه کشاورزی اختصاص دارد، سیاستگذاری مصرف بهینه آب در حوزه کشاورزی و صنایع انرژیبر مانند صنعت پتروشیمی به تدوین سند بالادستی حاکمیتی و بهرهمندی از فناوریهای روزآمد دنیا نیاز دارد. هر چند پیشنهاد تشکیل سازمان بهینهسازی مصرف انرژی هنوز به سرانجام نرسیده است، اما تحلیلگران معتقدند؛ یگانه راه بهینه سازی مصرف انرژی در ایجاد عملیاتی این سازمان خواهد بود. مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با تاکید بر اصلاح قیمت سوخت و ساماندهی مدیریت تقاضا گفت: ارزان بودن و در دسترس بودن انرژی مجوزی برای این مصرف بی رویه و هدررفت سرمایه ملی نیست. محسن دلاویز معتقد است؛ تا زمانی‌که اصلاح قیمت سوخت به صورت قانونی صورت نپذیرفته تک تک ما ایرانیان وظیفه داریم در ذیل سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون اصلاح الگوی مصرف مصوب مجلس شورای اسلامی، احساس مسئولیت بیشتری در مصرف صحیح  انرژی در بخش‌های خانگی، حمل‌ونقل، صنایع و به ویژه صنعت خودروسازی کنیم. مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با انتقاد از عملکرد خودروسازان درباره مصرف بالای سوخت در خودروهای داخلی گفت: ضرورت دارد صنعت خودروسازی نسبت به تغییر در کیفیت خودروها و مصرف خارج از استاندارد جهانی اقدام لازم را انجام دهد.

 

یارانه انرژی ایران، بیشتر از چین

اما شوربختانه آمارهای تاسف باری درباره مصرف انرژی در ایران به گوش می رسد. تنها در یکی از این آمارها می خوانیم که یارانه انرژی در ایران از چین با جمعیت یک و نیم میلیارد نفر بیشتر است! هم اکنون ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور بین ۸۰ میلیون ایرانی توزیع می‌شود این در حالیست که چین با یک و نیم میلیارد نفر جمعیت ۳۸ میلیارد دلار یارانه به بخش انرژی می‌دهد که این نشان دهنده مصرف انرژی بد انرژی در کشورمان است. نکته قابل تامل آنکه ۱۵ درصد یارانه حوزه انرژی جهان در ایران پرداخت می‌شود و ۵۰ درصد یارانه انرژی کشور به ۳ دهک ثروتمند جامعه می‌رسد که تنها سه درصد هزینه این دهک مربوط به سوخت است.در همین حال، ۱۰ درصد تولید ناخالص کشور صرف یارانه انرژی می‌شود و هم اکنون معادل ۳۹۶ میلیون بشکه نفت خام در حوزه خانگی، ۳۳۱ میلیون بشکه نفت خام در حوزه صنعت و ۳۱۹ میلیون بشکه نفت خام در حوزه حمل و نقل مصرف می‌شود که این میزان مصرف سوخت نسبت به سرانه خودرو در کشور نگران کننده است. مصرف بنزین در خودرو‌های کشور به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۷/۸ لیتر است، این درحالیست که در اروپا این رقم ۵/۵ لیتر است که این نشان می‌دهد باوجود حمایت‌های خوبی که از خودروسازان صورت گرفته همچنان از استاندارد‌های روز عقب هستیم. ارزان بودن سوخت در ایران و سودان و گران بودن آن در نروژ هم قابل تامل است و این موضوع نشان می‌دهد که توزیع انرژی ارزان عدالت اجتماعی را بهمراه نخواهد داشت و در زمینه عدالت اجتماعی توفیق چندانی نداشتیم. متاسفانه ۴۰ درصد انرژی در حوزه توزیع از بین می‌رود و ما سالانه معادل ۴۴۵ میلیون بشکه نفت خام در حوزه توزیع انرژی هدر می‌دهیم. سالانه معادل ۳ فاز پارس جنوبی از طریق بخاری‌های سنتی در کشور مصرف داریم که در صورت استفاده از بخاری‌های هوشمند می‌توانیم صرفه جویی خوبی در بحث انرژی داشته باشیم. در همین حال، از سال 1351 تا 1393 مصرف انرژی در ایران 11 برابر افزایش یافته است و این در حالی است که مصرف انرژی در دنیا در طی این سالها تنها 2 برابر شده است که این مهم محل مداقه جدی است.

کلام پایانی اینکه؛ بر اساس گزارشِ یارانه‌های آشکار و پنهان در نظام یارانه‌ای ایران، سالیانه حدود ۳۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه به انواع حامل‌های انرژی در کشور پرداخت می‌شود. بر این اساس، تنها برای بنزین معمولی با مصرف ۹۰ میلیون لیتر در روز با قیمت ۱۰۰۰ تومان، قیمت فوب ۵۴ سنت، ۱۱۶ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود. بر این اساس، به گازوییل غیرنیروگاهی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و گازوییل نیروگاهی ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه تعلق می‌گیرد. با این اوصاف و یارانه های عظیمی که صرف حامل های انرژی می شود و با توجه به اینکه چالش صد سال اخیر کشور ما موضوع توسعه است، باید روی مفاهیمی چون بهینه سازی مصرف سوخت، کاهش شدت مصرف انرژی و واقعی کردن قیمت انرژی در ایران به اجماع رسیده و همگرایی کامل داشته باشیم.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: به دلیل حساسیتی كه صنعت نفت دارد و كوچكترین خطا، آثار زیان‌بار گسترده‌ای به دنبال دارد، مدیران ریسك جایگزینی کالای خارجی به کالای ایرانی حتی در مواردی كه کالای یاد شده استانداردهای لازم را داشته باشد را نمی‌پذیرند.
اوپک و متحدانش هفته گذشته در نشستی که یکی از آرام‌ترین دیدارهای این گروه در سال‌های اخیر بود، با اشاره به وجود مازاد عرضه در بازار و رشد ضعیف تقاضا، توافق کاهش تولید نفت را تا پایان مارس سال ۲۰۲۰ تمدید کردند.
با ابلاغ سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف در تاریخ 89.04.14، توسط مقام معظم رهبری، اهمیت بهینه‌سازی و کاهش شدت انرژی دو چندان شد.

يادداشت
الیاس حضرتی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس/ یارانه پنهان حامل‌های انرژی ۹۴۵ هزار میلیارد تومان یا به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه ۱۱۶۰ هزار میلیارد تومان است.
بررسی‌های آماری نشان می‌دهد ایران از نظر راندمان نیروگاهی بین ۱۳ کشور با راندمان ۳۸ درصدی در جایگاه پنجم ایستاده که این جایگاه با برزیل، آلمان، ایتالیا، کره و هند برابر است.
محمدعلی قدیری، کارشناس انرژی/ حاشیه سود بالاتر پتروپالایشگاه‌ها نسبت به پالایشگاه‌ها، نرخ بازگشت سرمایه کوتاه و همچنین ضمانت بازگردانی سود و اصل پول از طرف نهادهای رسمی کشور زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری مردم در پتروپالایشگاه‌هاست.
امیرحسین تبیانیان، مسئول فروش نفت و میعانات گازی ایران در بورس انرژی/ عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس دارای محدودیتی نیست و تنها‌ شرط ما برای آنکه خریدار بتواند نفت خام و میعانات گاز موردنیاز خود را از طریق بورس خریداری کند، این است که بتواند پیش‌پرداخت تعیین‌شده را بپردازد.
اویل پرایس: احتمال اینکه ایران تهدید خود برای دریافت عوارض سنگین برای عبور از تنگه هرمز از متحدان آمریکا را عملی کند، بالا رفته است. همچنین ممکن است در صورتی که ایران نتواند نفت خود را صادر کند، اجازه ندهد برخی کشورهای دیگر هم نفت خود را صادر کنند.
گفتمان
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.
مهندس نیما باقرسایی، بیش از 17 سال سابقه كار مفید در حوزه‌های مهندسی، ساخت و بازرگانی را در رزومه کاری خویش ثبت کرده است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :