Daneshenaft logo
سه شنبه 28 خرداد ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
شنبه 14 اردیبهشت ماه 1398 | کد مطلب : 22998
در گفتگوی دانش نفت با مهندس حسین تولا تبیین شد؛
اهداف و رویکردهای اصلی مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت «پتروایران»


مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.

 برای اطلاع از آخرین اقدامات و برنامه های این مدیریت، با ایشان به گفتگو پرداختیم که از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد. مهندس حسین تولا در طول بیش از یک دهه، دارای سوابق کاری گسترده ای در شرکت توسعه پتروایران است که از آن جمله می‌توان به مشاور مدیرعامل در برنامه ریزی استراتژیک، رئیس روابط عمومی (بهمن 1388 تا شهریور 95)، نماینده مدیریت و دبیر شورای راهبری نظام‌های یکپارچه مدیریتی (1389 تاکنون)، عضو کمیته بررسی و برنامه‌ریزی مشارکت‌های شرکت DCI و ... اشاره کرد.

 

 مدیریت برنامه ریزی طرح ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران با چه اهداف و رویکردهایی شکل گرفته است؟

در هر شرکتی توسعه بازار و طراحی مدل‌های لازم برای پیشبرد اهداف کسب و کار در حوزه‌های کاری مختلف آن و پیاده‌سازی این مدل‌ها یکی از ضروریات تحقق اهداف تجاری محسوب می شود.

اهداف و رویکردهای اصلی ما در این مدیریت را می‌توان بدین شرح برشمرد:

- اعتلا بخشیدن و صیانت از برند پتروایران در عرصه کسب و کار

- رصد مستمر تغییرات و تحولات فضای کسب و کار و تحولات آن در سطوح مختلف محلی، ملی و بین المللی و ارزیابی تاثیر تغییرات بر اهداف و منافع شرکت

- همکاری سازنده در طراحی استراتژی و ساختار پرتفولیوی خدمات و محصولات گروه پتروایران و انجام دوره‌ای بازنگری‌های لازم برای اصلاح پرتفولیو و استراتژی‌ها و نقشه تجاری پیش‌برنده، پویا و حرکت آفرین در سطح گروه پتروایران

- ایفای نقش موثر و سازنده در پیاده‌سازی استراتژی‌های تجاری گروه پتروایران و کنترل برنامه‌های مرتبط با آن

- حصول اطمینان از کارآمدی و تناسب برنامه‌های اجرایی با اهداف و تعهدات شرکت از طریق مشارکت در برنامه‌ریزی طرح‌ها و پروژه‌ها، صحه‌گذاری برنامه‌های اجرایی طرح‌ها به نیابت از مدیریت ارشد و نظارت عالی بر روند اجرای پروژه‌های جاری

- حفظ اعتماد و وفاداری کارفرمایان و مشتریان موجود و ترغیب آنها به واگذاری فرصت‌های بیشتر برای ارائه خدمات جدید به شرکت از طریق اثبات تعهد پتروایران  به حفظ و بهینه سازی منافع متقابل در همکاری فی‌مابین و پایش رضایتمندی مشتریان و کارفرمایان در دوره ارائه خدمت و پس از تحویل پروژه‌ها و خدمات

-جلب مشتریان جدید با ارائه تجارب موفق، خدمات متمایز و جذاب به ایشان و ارائه شواهد لازم در خصوص رضایت‌مندی کارفرمایان و مشتریان قبلی

-حضور فعال در مجامع صنفی جهت ایجاد بستر تعامل مثبت و سازنده با همکاران تجاری

- حضور فعال و مشارکت جدی در فعالیت های مرتبط با یافتن و ارائه راهکارهای جدید برای حل معضلات موجود پیش روی صنعت در حوزه‌های مختلف فنی، مالی، حقوقی، قراردادی، روابط بین‌الملل و..... و ... ارائه آن به راهبران و مدیران ارشد صنعت به منظور خلق فرصت‌های جدید برای ارائه خدمت و ایفای نقش سازنده در پیشبرد کسب و کار 

- طراحی مدل‌های لازم برای توسعه همکاری‌ها با دیگران برای ایجاد بستری مناسب برای تحقق اهداف و برنامه‌های پتروایران در زمینه‌های مختلف از قبیل جذب سرمایه، جلب مشارکت‌ها، توسعه فعالیت‌های فناورانه، انتقال دانش فنی، بهره‌برداری از فناوری‌های نوین و انتقال آن به کشور و ... .

 

اقدامات این مدیریت در خصوص برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری در سال‌های تاسیس این مدیریت چه بوده است؟ و اهمیت این مدیریت را برای خوانندگان دانش نفت تشریح بفرمایید؟

در نگاه عزیزانی که در گذشته ساختار این مدیریت را بنا نهاده بودند فرآیند توسعه تجاری و فرآیند پایش و تضمین رضایتمندی مشتری دو فرآیند گره خورده دیده شده بود و این بزرگواران موثرترین عامل در حفظ رضایتمندی مشتری را در عمل به هنگام شرکت به تعهدات خود در قرارداهایی که بسته شده بود می‌دیدند. لذا برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌ها براساس تعهدات  انجام شده در قبال کارفرمایان و پایش اجرای این برنامه‌ها را در این مدیریت متمرکز کرده بودند . لذا براساس این نگاه مدیر توسعه تجاری علاوه برجلب مشتری و کشاندن او به عقد قرارداد، در ادامه متعهد به انجام برنامه ریزی برنامه‌ریزی لازم برای اجرای تعهدات شرکت پس از عقد قرارداد و حتی پایش عملکرد شرکت در ایفای تعهدات خود نیز بوده است. در ادواری که حجم فعالیت شرکت و پروژه‌های جاری همزمان آن زیاد بود واحد برنامه‌ریزی شرکت به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های کلیدی این مدیریت نقش مهمی در هماهنگی حجم عظیمی از عملیات اجرایی را برعهده داشت. این مدیریت نیز به تناسب حجم زیاد فعالیت خود از ساختار بزرگ و گسترده‌ای برخوردار بود. از جمله وظیفه کامل برنامه‌ریزی و هدایت فعالیت‌های لازم برای حضور در مناقصات در این مدیریت متمرکز بود. علاوه براین همکارانی وظایف مربوط به برآورد قیمت و تهیه پیشنهادات مالی را در همین مدیریت برعهده داشتند.

با برخی تحولات بعدی و تغییر در حجم و سطح فعالیت‌های شرکت و نیز تغییر در برخی نگرش های سازمانی  با توزیع فعالیت‌ها در بخش‌های دیگر سازمان ووژ یا حذف برخی از آنها   تغییراتی در این ساختار ایجاد شده است. در شرایط کنونی فعالیت این مدیریت بر یافتن فرصت های موجود برای فعال کردن ظرفیت های شرکت و مشارکت و همکاری با بخش های مختلف برای برنامه‌ریزی و کنترل فعالیت‌ها متمرکز   است. علاوه بر این در زمینه جلب مشارکت‌ها و ایجاد بستر همکاری‌ها با شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی هم طی چند سال گذشته فعالیت‌های چشمگیری صورت گرفت که منجر به عقد چندین تفاهم‌نامه همکاری با این شرکت‌ها شد. در فضای کنونی کسب و کار با محدودیت‌ها و مشکلات مختلفی که ایجاد شده است وظیفه این مدیریت بسیار سنگین است و ما خود را موظف می‌دانیم تا در مسیر بقا و تعالی شرکت و ایجاد شرایط لازم برای بکارگیری همه توانمندی های موجود در جهت کسب سهم لازم از بازار به منظور فعال کردن همه ظرفیت‌های موجود تلاش کنیم و در حد توان مان نقطه امید و عامل محرکی برای حرکت مقتدرانه به جلو و عبور از سدهای مشکلات مختلف باشیم. علی الاصول باید توسعه تجاری بتواند در شرکت حرکت و امید خلق کند و افق‌های روشن و دست یافتنی را نشان دهد.

 

با توجه به اینکه پتروایران یک شرکت صاحب صلاحیت در حوزه اکتشاف و تولید (E&P)  جهت همکاری با شرکت‌های بین المللی نفتی برای اجرای پروژه های بزرگ نفت و گاز در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) مورد تایید وزارت نفت قرار گرفته است، اقدامات صورت گرفته برای توسعه تجاری و برند پتروایران و مشارکت با شرکت‌های بین‌المللی چه بوده است؟

 

در دوره‌ای که بعد از برجام و پس از  ارائه مدل جدید قراردادهای نفتی در ایران شکل گرفت، با استقبال گسترده شرکت‌های بین‌المللی و شرکت‌های خارجی ارائه دهنده خدمات و کالاهای مورد نیاز صنعت نفت مواجه بودیم. در این دوسال هر هفته میزبان چند هیات خارجی بودیم. تفاهم‌نامه‌های مختلفی با بسیاری از این شرکت‌ها منعقد شد. با چند شرکت بزرگ بین المللی برای مشارکت در توسعه میادین نفت و گاز در قالب قراردادهای جدید نفتی مذاره و حتی با یکی از آنها تفاهم‌نامه داشتیم و حتی مطالعات مشترکی برای توسعه چند میدان انجام دادیم. و اینک با توجه به فضای پیرامونی کسب و کار، در حال پیگیری این موارد و بعضاً اعمال برخی تغییرات در آنها هستیم.

 

 با توجه به خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و متعاقب آن تحریم های نفتی ظالمانه و خروج شرکت های بین المللی از صنعت نفت ایران، اجرای پروژه های نفتی با چالش مواجه شده است. به عنوان یک مدیر نفتی، چه تدابیری بایستی در دستور کار قرار گیرد تا اجرای پروژه ها با با کمبود منابع مالی مواجه نشده و پروژه ها متوقف نشود؟ اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون و استفاده از منابع داخلی را در چه جایگاهی در برهه کنونی ارزیابی می کنید؟

به نظر اینجانب خروج ایالات متحده از برجام و مشکلات ناشی از آن با خود فرصت هایی را فراهم کرده است.

اگر تنها به طرح کوتاه و اجمالی برخی از راهکارهای ممکن برای حل مشکلات حدث بخواهیم بسنده کنیم، این موارد قابل اشاره هستند:

- در شرایط موجود، شاید تامین مالی یک پروژه بزرگ و یا حتی متوسط در قالب یک بسته یکپارچه و با ارائه یک مدل ساده شاید ممکن نباشد و نیاز باشد که با صرف وقت و زحمت بیشتر از مجموعه‌ای از طرح‌ها و روشهای متنوع  برای تامین منابع یک پروژه استفاده شود.

- لازم است زیرساخت‌های جدیدی برای استفاده از منابع داخلی در پروژه‌های بزرگ ایجاد شود و ابزارهای جدیدی به کار گرفته شود. در اغلب گزارش‌ها و مطالعات انجام شده به مواردی از قبیل ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه‌، انتشار اوراق بدهی دولتی، انتشارصکوک و ... علاوه بر به کار بردن گسترده‌تر شیوه متعارف فعلی در انتشار اوراق مشارکت با تضمین بانک مرکزی و یا نفت اشاره شده است.

- توسعه واگذاری تاسیسات و دارایی‌های صنعت نفت که تملک آنها حاکمیتی نیست و لذا الزام قانونی برای حفظ تملک دولت بر آنها وجود ندارد در قالب تاسیس شرکت‌های سهامی عام و عرضه سهام این شرکت ها در بورس و به کارگیری منابع حاصل از این واگذاری ها برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای هم از راهکارهای دیگری است که قابل طرح است.

- همچنین ورود بخش خصوصی و یا شرکت های پیمانکاری بزرگ در توسعه بازار فروش نفت و صرف بخشی از منابع حاصل از آن برای اجرای پروژه‌ها می‌تواند راهکار مناسبی برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ صنعت نفت در شرایط حاضر باشد.

اینها تنها شماری از در دسترس‌ترین راه‌های قابل طرح برای تامین منابع مالی برای اجرای پروژه‌ها است.

 

جناب مهندس، از وقتی که در اختیار دانش نفت قرار دادید، تشکر می‌کنم.

 

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
این روزها و در این فضاى خوش‌بینى تازه ایجاد شده در کشور در آستانه سفر نخست وزیر ژاپن به ایران، یاد روزهاى پس از برجام مى‌افتم که در فضاى امیدوارى و خوش‌بینی عجیب آن روزها، وقتى مى‌گفتم برجام نقطه عطف اقتصاد ایران نیست و با آنکه گشایش‌هایى را ایجاد مى‌کند اما ما را وارد دوره تازه اقتصاد نمى‌کند، به گالوم گالیور، بدبین، کاسب تحریم و هزار انگ دیگر متهم مى‌شدم.
نکته کلیدی سخنان محمدی، تاکید او بر جهش دوم صنعت پتروشیمی است؛ آنجا که گفت: بی‌تردید می‌توان با هم‌افزایی، انطباق و همدلی شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی، روند تحقق «جهش دوم» صنعت «پیشرو پتروشیمی» را با راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام و افزایش ظرفیت این صنعت عملی کرد.
حدود ۱۰ ماه از خروج توتال از قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی می‌گذرد و علیرغم اینکه قرار بود شرکت ملی نفت چین جایگزین توتال در این قرارداد شود، هنوز خبری از چینی‌ها نشده است؛ با این وجود وزیر نفت به تازگی از ادامه مذاکرات با این کشور خبر داده است.

يادداشت
ظرفیت موجود در صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای منطقه و به‌ویژه افغانستان یکی از فرصت‌های مناسب ایران برای عبور از تحریم‌های نفتی است و رفتن به سمت تولید محصولات پترو پالایشگاهی می‌تواند نقش مهمی در جهت تحقق شعار رونق تولید ایفا کند.
عقیل براتی، رییس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت/ سه پروژه فناورانه در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اجرا می شود و برای این پروژه‌ها مصوبه‌های شورای پژوهش و هیئت مدیره شرکت ملی نفت دریافت شده است.
با تصویب و تعیین نرخ خرید تضمینی برق روزهای خوبی در انتظار انرژی‌های تجدیدپذیر است و پیش بینی می شود، حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش که به بیش از 124 هزار میلیارد ریال رسیده بهتر هم خواهد شد.
محمدمهدی مرادنژاد، کارشناس صنعت پتروشیمی/ 60 تا 70 درصد محصولات پتروشیمی ایران تا آخرین حلقه زنجیره ارزش می‌رود و مهمترین مشکل در صنعت پتروشیمی ایران خوراک مایع و ال‌پی‌جی است که باید برای آن فکری کرد.
رویا خالقی/ داده‌های حجیم (Big Data) یکی از اصطلاحاتی است که این روزها در حوزه تحلیل داده‌ها زیاد شنیده می‌شود و مدت‌هاست برای اشاره به حجم‌ عظیمی از داده‌ها که از سوی سازمان‌های بزرگی مانند گوگل یا ناسا ذخیره و تحلیل می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گفتمان
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.
مهندس نیما باقرسایی، بیش از 17 سال سابقه كار مفید در حوزه‌های مهندسی، ساخت و بازرگانی را در رزومه کاری خویش ثبت کرده است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :