Daneshenaft logo
دوشنبه 28 مرداد ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
جمعه 21 تیر ماه 1398 | کد مطلب : 23185
کاهش شدت انرژی با نوسازی و توسعه ناوگان قطار شهری
مریم مهدی‌نژاد

با ابلاغ سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف در تاریخ 89.04.14، توسط مقام معظم رهبری، اهمیت بهینه‌سازی و کاهش شدت انرژی دو چندان شد.

مطابق با بند ۷ این سیاست‌ها، باید با اعمال اقدام‌های قیمتی و غیرقیمتی شاخص شدت انرژی کشور را کاهش داد. یکی از زیربخش‌های بسیار مهم در این بند «اصلاح و تقویت ساختار حمل‌ونقل عمومی با تاکید بر راه‌آهن درون‌شهری و برون‌شهری به منظور فراهم کردن امکان استفاده سهل و ارزان از وسایل حمل‌ونقل عمومی» است.وزارت نفت و به نیابت از آن شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ذیل این سیاست‌ها و به‌منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری اقدام‌هایی در راستای کاهش شدت انرژی در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، ساختمان و صنعت انجام داد که یکی از این  اقدام‌های بسیار مهم در این باره دریافت مصوبه شورای اقتصاد برای طرح «توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد، اهواز، کرج، قم و کرمانشاه» است. در این طرح تعداد ۲ هزار دستگاه واگن جدید (هزار دستگاه در تهران و هزار دستگاه در کلانشهرها) به ناوگان متروی تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد.برای حمل مسافر در یک سفر با یک خودرو شخصی در مقایسه با مترو، ۲۶ برابر انرژی بیشتر مصرف می‌شود. برآورد صرفه‌جویی حاصل از یک واگن در سال میزان ۱۴۲۱۴۸ دلار برای تهران و ۷۸۸۶۳ دلار برای کلانشهرها پیش‌بینی شده است، با اجرای کامل این طرح پیش‌بینی می‌شود در تهران تا پایان سال ۱۴۰۹ معادل ۱۴۲۱.۵ میلیون دلار و در کلانشهرها تا پایان سال ۱۴۱۴ معادل ۱۱۸۲.۹۱ میلیون دلار صرفه‌جویی محقق شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت با اجرای کامل این طرح در طول دوره، حدود ۱۷.۴ میلیارد لیتر بنزین، ۷.۴ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) و ۰.۷ میلیارد لیتر گازوئیل صرفه‌جویی صورت می‌گیرد و در ضمن ۴۷.۱ میلیون تن معادل دی‌اکسیدکربن محقق خواهد شد.براساس اقدام‌های انجام‌شده از سوی این شرکت و وزارت نفت، پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال ۱۲۶ دستگاه واگن مشمول این مصوبه فوق شده و از این تسهیلات بهره‌مند شوند. براساس مصوبه شورای اقتصاد، با ورود این واگن‌ها به‌طور میانگین امکان افزایش۵۰۰ هزار سفر در روز در تهران فراهم می‌شود.در ضمن پیش‌بینی می‌شود که در چهار کلانشهر اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد تا پایان سال، ۱۹۵ دستگاه واگن مشمول مصوبه فوق شده و از این تسهیلات بهره‌مند شوند. براساس مصوبه شورای اقتصاد با ورود این واگن‌ها به طور متوسط امکان افزایش ۴۰۰ هزار سفر در چهار کلانشهر فراهم می‌شود.بنابراین ورود ۳۲۱ واگن در سال ۹۸ را می‌توان گامی موثر در راستای تحقق بند هفت سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف در اصلاح و تقویت ساختار حمل‌ونقل دانست. با ورود این ناوگان در تهران در سال ۹۷ به‌طور میانگین روزانه بیش از ۳۲۵ هزار لیتر در مصرف بنزین، ۱۴۰ هزار مترمکعب در مصرف سی‌ان‌جی و ۱۴ هزار لیتر در مصرف نفت‌گاز صرفه جویی می‌شود.شایان ذکر است مقدار صرفه‌جویی در چهار کلانشهر در سال ۹۸ به‌طور میانگین روزانه بیش از ۲۸۰ هزار لیتر بنزین، ۱۲۰ هزار مترمکعب  سی‌ان‌جی و ۱۲ هزار لیتر نفت‌گاز را شامل می‌شود.

منبع: شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
افزایش ضریب بازیافت، بزرگترین چالش فناوری صنعت نفت ایران است؛ این سخن بارها از زبان مدیران قدیم و جدید صنعت نفت بر زبان رانده شده است اما این چالش بزرگ هیچگاه مرتفع نگردیده است.
محسن حائری‌نژاد، رئیس تحقیق و توسعه شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO)/ صنعت نفت ایران یکی از مهمترین ذخایره دارنده همزمان نفت و گاز در دنیاست و از طرفی در دهه‌های آینده سوخت‌های متعارف و به طور مشخص نفت و گاز نقش اصلی را در تأمین انرژی جهان بازی می کنند.
با تصویب ورود شرکت ملی گاز ایران به حوزه بالادست صنعت نفت در اساسنامه این شرکت، راه برای ایجاد زنجیره ارزش گاز هموارتر می‌شود.

يادداشت
هوشنگ فضلی، کارشناس ارشد مسئولیت اجتماعی حوزه مشاور اجتماعی وزیر نفت/ به‌طور معمول زمانی که سخن از مفهوم شرکت و به‌ویژه شرکت خصوصی پیش می‌آید، پیش‌فرض ذهنی افراد به دغدغه‌های اقتصادی و سوددهی معطوف می‌شود. از اساس این ذهنیت درست است، زیرا ماهیت وجودی یک شرکت بر مقوله کسب‌وکار معطوف به سودآوری است.
محمد امین راد/ ۲ خرداد ۱۳۹۸ - کاردار آمریکا در بغداد اخبار مربوط به معافیت عراق از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در زمینه واردات برق و گاز را تایید کرد.
بررسی طرح‌های پالایشی کشور نشان می‌دهد که تنها روش مدنظر برای تامین مالی این قبیل از پروژه‌ها، استفاده از فاینانس خارجی بوده است در حالی که نقدینگی کشور به حدود 2000 هزار میلیارد تومان رسیده و برای ساخت سالانه یک پالایشگاه 250 هزار بشکه‌ای، جذب 3 درصد از این نقدینگی برای راه اندازی پالایشگاه‌های کشور کافی است.
نام اقتصاد مقاومتی که به میان می‌آید، باید صنعت پتروشیمی ایران را از پیشگامان این راه دانست که با حرکت در این مسیر کارنامه‌ای موفق ثبت کرده است. گواه این موضوع طرح‌های مختلف پتروشیمی است که در سال های اخیر افتتاح شده و نتیجه آن با رشد و تنوع تولید و همچنین صادرات برای اقتصاد کشور همراه بوده است.
حسن ضیا کاشانی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران/ اکنون تنها ابزاری که برای کنترل مصرف سوخت در اختیار ما قرار دارد، استفاده از کارت هوشمند سوخت است.
گفتمان
با توجه به رشد مصرف، تولید متانول ایران تا چهار سال آینده به بیش از ۲۵ میلیون تن خواهد رسید که چین و آمریکا هم بیشتر از این میزان تولید خواهند کرد، اما به همان میزان که تولید افزایش می‌یابد، رشد مصرف هم بالا خواهد رفت.
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :