Daneshenaft logo
دوشنبه 28 مرداد ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
سه شنبه 15 مرداد ماه 1398 | کد مطلب : 23254
بی‌ثباتی تنگه هرمز قیمت نفت را به ۲۵۰ دلار می‌رساند


یک نشریه فرانسوی هشدار داد در صورت هرگونه درگیری و اعمال محدودیت در تنگه هرمز، ممکن است قیمت نفت به قیمت غیرقابل متحمل ۲۵۰ دلار برسد.

روزنامه لاکروا در گزارشی، ضمن بررسی تنش‌های اخیر در خلیج فارس می‌نویسد: تنگه هرمز به‌عنوان یک کریدور دریایی باریک در انتهای جهان که تمام توجهات را به خود جلب کرده و عرض آن به سختی به ۴۰ کیلومتر می‌رسد (کمی بیشتر از فاصله «کاله» تا «دوور») به صحنه تنش‌هایی که تهران و واشنگتن را مقابل هم قرار می‌دهد تبدیل شده است.

این کریدور باریک دریایی از ماه می‌ میلادی یکی از نقاط داغ جهان است و موقعیت و جایگاه حیاتی در مدار تجارت نفت دارد. توقیف نفتکش‌ها و خرابکاری‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین ساقط شده، خبرهایی است که از این منطقه این روزها به‌گوش می‌رسد.

از ماه می، تنگه هرمز، به‌عنوان سرفصل اصلی ژئوپلتیکی قرار گرفته و به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین نقاط کره زمین در نمودارها تعیین شده است.

«ونسان ایفلن» محقق مرکز مطالعات بحران‌ها و درگیری‌های بین‌المللی (CECRI)، وابسته به دانشگاه «کاتولیک لوون» قدیمی‌ترین دانشگاه بلژیک، به موقعیت مرکزی استراتژیکی تنگه هرمز در بین شاهراه‌های بزرگ دریایی برای انتقال نفت اشاره می‌کند و می‌گوید: این گذرگاه به شکل پیچ تند؛ که شبه‌جزیره مسندام عمان را از بندرعباس تحت کنترل ایران جدا می‌کند، به‌عنوان یک مسیر ضروری برای سوپر تانکرهای نفتی است که امتداد خلیج‌فارس به خلیج عمان و فراتر از آن اقیانوس هند را می‌پیمایند. او می‌گوید: وجود جزیره‌های متعدد از جمله هرمز که نام تنگه هرمز برگرفته از آن است و عمق کم‌ آب‌های سرزمینی ایران این سوپرتانکرها را ناچار می‌کند که یک مسیر 7.3 کیلومتری را در فاصله دو کانال بسیار باریک که از طریق یک منطقه حائل از هم جدا شده‌اند بپیمایند و این برای عبور تانکرهای بیش از ۳۰۰ هزار تنی کافی است.

نیروهای مسلح ایران با حضور مداوم و رصد خود، تامین امنیت تنگه هرمز، مهمترین آب‌راهه انرژی جهان را بر عهده دارند. این تنگه، خلیج فارس را به دریای عمان و سپس آب‌های اقیانوسی متصل می‌کند. حدود ۶۸ درصد ذخایر شناخته‌شده نفت و گاز طبیعی دنیا در خلیج فارس قرار دارد؛ از این‌رو بخش اعظم نفت کشورهای ایران، عراق، عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی که همه اعضای اوپک هستند و تمام گاز مایع قطر از طریق هرمز به جهان صادر می‌شود. صادرات روزانه بیش از ۱۷ میلیون بشکه نفت خام، تنگه هرمز را به دومین آب‌راهه پرتردد دنیا تبدیل کرده است؛ نفت استخراج‌شده در خلیج فارس غالباً به بازارهای آسیا، اروپای غربی و آمریکا صادر می‌شوند.باریک‌ترین بخش تنگه هرمز ۲۱ مایل دریایی (۳۹ کیلومتر) عرض دارد که نیمی از آن جزء آب‌های سرزمینی ایران و نیمی دیگر جزء آب‌های سرزمینی عمان محسوب می‌شود و محدوده‌ای در میانه آن به‌عنوان آب‌راه بین‌المللی برای عبور کشتی‌ها درنظر گرفته شده است.

در مجموع صادرات فرآورده‌های نفتی خلیج فارس و ۵۰ درصد معاملات تجاری کشورهای منطقه با جهان اهمیت برقراری امنیت در این منطقه را بیش‌ از پیش کرده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت بسته‌شدن تنگه هرمز، بازارهای جهانی نفت با کمبود جدی مواجه می‌شوند و احتمال دارد که بهای نفت از مرز بشکه‌ای ۲۵۰ دلار هم بگذرد. چرا که بسته‌شدن تنگه هرمز به معنای توقف صادرات ۹۰ درصد نفت منطقه و توقف معاملات تجاری بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد بود.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
افزایش ضریب بازیافت، بزرگترین چالش فناوری صنعت نفت ایران است؛ این سخن بارها از زبان مدیران قدیم و جدید صنعت نفت بر زبان رانده شده است اما این چالش بزرگ هیچگاه مرتفع نگردیده است.
محسن حائری‌نژاد، رئیس تحقیق و توسعه شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO)/ صنعت نفت ایران یکی از مهمترین ذخایره دارنده همزمان نفت و گاز در دنیاست و از طرفی در دهه‌های آینده سوخت‌های متعارف و به طور مشخص نفت و گاز نقش اصلی را در تأمین انرژی جهان بازی می کنند.
با تصویب ورود شرکت ملی گاز ایران به حوزه بالادست صنعت نفت در اساسنامه این شرکت، راه برای ایجاد زنجیره ارزش گاز هموارتر می‌شود.

يادداشت
هوشنگ فضلی، کارشناس ارشد مسئولیت اجتماعی حوزه مشاور اجتماعی وزیر نفت/ به‌طور معمول زمانی که سخن از مفهوم شرکت و به‌ویژه شرکت خصوصی پیش می‌آید، پیش‌فرض ذهنی افراد به دغدغه‌های اقتصادی و سوددهی معطوف می‌شود. از اساس این ذهنیت درست است، زیرا ماهیت وجودی یک شرکت بر مقوله کسب‌وکار معطوف به سودآوری است.
محمد امین راد/ ۲ خرداد ۱۳۹۸ - کاردار آمریکا در بغداد اخبار مربوط به معافیت عراق از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در زمینه واردات برق و گاز را تایید کرد.
بررسی طرح‌های پالایشی کشور نشان می‌دهد که تنها روش مدنظر برای تامین مالی این قبیل از پروژه‌ها، استفاده از فاینانس خارجی بوده است در حالی که نقدینگی کشور به حدود 2000 هزار میلیارد تومان رسیده و برای ساخت سالانه یک پالایشگاه 250 هزار بشکه‌ای، جذب 3 درصد از این نقدینگی برای راه اندازی پالایشگاه‌های کشور کافی است.
نام اقتصاد مقاومتی که به میان می‌آید، باید صنعت پتروشیمی ایران را از پیشگامان این راه دانست که با حرکت در این مسیر کارنامه‌ای موفق ثبت کرده است. گواه این موضوع طرح‌های مختلف پتروشیمی است که در سال های اخیر افتتاح شده و نتیجه آن با رشد و تنوع تولید و همچنین صادرات برای اقتصاد کشور همراه بوده است.
حسن ضیا کاشانی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران/ اکنون تنها ابزاری که برای کنترل مصرف سوخت در اختیار ما قرار دارد، استفاده از کارت هوشمند سوخت است.
گفتمان
با توجه به رشد مصرف، تولید متانول ایران تا چهار سال آینده به بیش از ۲۵ میلیون تن خواهد رسید که چین و آمریکا هم بیشتر از این میزان تولید خواهند کرد، اما به همان میزان که تولید افزایش می‌یابد، رشد مصرف هم بالا خواهد رفت.
من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.
مهندس مهدی حاجی حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروایران کیش در گفتگو با دانش نفت، آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت پتروایران کیش را در زمینه‌های مختلف کاری تشریح کرد. آنچه در پی می آید مشروح این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
مهندس حسین تولا، مدیریت برنامه‌ریزی طرح‌ها و توسعه تجاری شرکت توسعه پتروایران را بر عهده دارد.
عصام‌الدین فیروزبخت، مدیرفاوای شركت توسعه پتروایران، دارای 23 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه توسعه راهكارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :