Daneshenaft logo
چهارشنبه 29 شهریور ماه 1396 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
شنبه 6 آذر ماه 1389 | کد مطلب : 3848
پس از هدفمند كردن یارانه ها اجرایی خواهد شد؛
102 برنامه اساسی ستاد مدیریت سوخت
محمد رویانیان، رییس ستاد حمل و نقل سوخت كشور
بحث سهميه بندي بنزين از سال 86 آغاز شد و اين سهميه بندي به اين دليل بود كه سامانه اي براي سوخت در كشور ايجاد شود. پيش از سهميه بندي بنزين روزانه 75 ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي شد و با گذشت 6 سال از اين طرح و در حالي كه 6 ميليون خودرو و موتور سيكلت به شبكه حمل و نقل كشور اضافه شده است، اكنون متوسط مصرف سوخت در كشور روزانه 62 ميليون ليتر است.
 با سهميه بندي بنزين 13 ميليون ليتر مصرف بنزين در كشور كاهش پيدا كرد: اگر سهميه بندي بنزين در كشور اجرايي نمي شد اكنون بايد روزانه 100 ميليون ليتر مصرف بنزين داشتيم. در حال حاضر سهميه بندي بنزين حذف نشده و  نيز در نشستي خبري سهميه بنزين در آذر ماه را اعلام كرديم. سهميه بندي بنزين در كشور تا حدي جوابگو خواهد بود و بيش از آن، اين سهميه‌بندي جوابگوي كشور نخواهد بود، يعني اين ستاد سهميه بنزين را كاهش داده اما هنوز مشكلات ترافيك و آلودگي هوا پا بر جاست. سرانه خودرو در اروپا براي هر نفر تقريبا يك و نيم است اما در ايران هر 8 تا 9 نفر يك خودرو دارند. توكيو 12 ميليون نفر جمعيت دارد و خودروهاي موجود در اين شهر 2 برابر ايران است اما ترافيكي در اين شهر مشاهده نمي شود چون قيمت بنزين در كشور ژاپن واقعي است و براي تردد خودروهاي شخصي عوارض دريافت مي‌شود. در جهان توسعه يافته مديريت شهري به شدت به مسئله پاركينگ توجه دارد و در كشورهاي غربي اگر فردي پاركينگ نداشته باشد حق ندارد، از خودروي شخصي استفاده كند. در كشور ما خودروهاي شخصي بابت هر ليتر بنزين 100 تومان پرداخت مي كنند و عوارض و پاركينگ هم ندارد، پس مشوقي وجود ندارد كه مردم از خودروهاي عمومي استفاده كنند و رويكرد جديد ما در مديريت قيمت سوخت است. از مهمترين عوامل مرگ و مير در تهران، بيماري‌هاي قلبي و عروقي ناشي از آلودگي هوا و تصادفات منجر به فوت است.  سياست ما در حال حاضر سهميه بندي سوخت است اما به سمت مديريت قيمت سوخت پيش مي رويم. اكنون 3 ميليون خودرو داراي كارت سوخت هستد كه در برخي از اين كارت سوخت حتي 3 هزار ليتر بنزين ذخيره كرده اند. اكنون افرادي كه خودروهاي پرمصرف داشته و يا داراي چند خودرو هستند، سهميه به آنان تعلق نمي گيرد و اجبارا بايد بنزين را ليتري 400 تومان خريداري كنند، بنابراين روند مصرف آنان با ساير مردم متفاوت است. اصولا در يك تصميم كه اتخاذ مي‌شود تعدد سليقه ها وجود دارد و در اين خصوص بايد توجه داشت اگر صبر كنيم تا خودروهاي كشورمان استاندارد شود و همچنين ناوگان حمل و نقل عمومي كاملا تامين شود، سپس اقدامات ديگر را انجام دهيم راه به جايي نخواهيم برد. در خصوص سياست قيمت بنزين نمي توانيم خود را با اروپا مقايسه كنيم، چون كشور ما شرايط خودر را دارا است و در اين خصوص بايد توجه داشت كه در كشور تركيه گازوئيل ليتري 2 هزار تومان است اما ما نمي توانيم اين گونه عمل كنيم. ما قصد نداريم قيمت بنزين را مانند كشورهاي اروپايي بالا ببريم بلكه سعي داريم قيمت انرژي را متعادل با شرايط كشور اعلام كنيم. در كشور ما حدود 30 درصد از مردم 30 برابر ساير اقشار مردم بنزين مصرف مي كنند، اين شيوه عدالت نيست و ما سهميه به كساني مي‌دهيم كه سوخت زياد مصرف مي كنند و در نتيجه تصميم داريم يارانه ها را هدفمند كنيم. ما سهميه بنزين را از 120 ليتر به 60 ليتر كاهش داديم و علتش اين بود كه قانون دولت را مكلف كرده است تا سال 90 سهميه را حذف كنند و اين تكليف را قانون براي دولت مشخص كرده است. پس از سال 90 سهميه نبايد پرداخت شود و قيمت انرژي بايد آزادسازي شود و اگر قانون هدفمند كردن يارانه ها را هم اجرا نمي كرديم، قانون توسعه حمل و نقل مصوبه مجلس شوراي اسلامي، دولت را ملزم كرده تا سال 90 سهميه را حذف كند. متوسط مصرف سوخت كشورهاي گروه جي 20 زير 5 درصد است و اكنون با يكديگر مسابقه مي دهند تا مصرف سوخت خود را به 3 درصد كاهش دهند، متوسط مصرف سوخت كشور ما حدود 8 درصد است و اين در حالي است كه متوسط مصرف سوخت در جهان 5 است و كشور ما با اين عدد بسيار فاصله دارد. به نظر من سياستي كه اكنون مدنظر است يك سمت آن به مردم باز مي گردد و شايد مشكلاتي را براي مردم به وجود آورد اما واقعيت اين است كه پروسه هاي سنگيني براي دستگاه‌هاي دولتي پس از هدفمندي يارانه ها تعريف شده و در اين خصوص براي ستاد حمل و نقل و سوخت كشور 102 برنامه اساسي تعريف شده است كه بايد اجرايي كنيم.  توسعه ناوگان حمل و نقل شهري و برون شهري يكي از اين 102 برنامه اساسي است كه دستگاه هاي مختلف دولتي بايد آن را به اجرا بگذارند. يكي ديگر از برنامه هاي ما اين است كه متوسط مصرف بنزين خودروهاي توليدي ايران را تا 5 سال آينده در سيكل تركيبي به 5 ليتر برسانيم. اكنون قيمت بنزين براي دولت گران تمام مي شود و اين به دليل قديمي بودن برخي سيستم ها و پالايشگاه ها است و بايد توجه داشت كه قيمت بنزين بايد بيش از 90 درصد فوب خليج فارس باشد و خط قرمز 90 درصد است و ملاك براي توليد داخل فوق خليج فارس است. طي 30 سال گذشته از ميزان 10 درصد مصرف سوخت اكنون به 8 درصد رسيده ايم و براي كم كردن اين ميزان بايد فعاليت بالايي داشته باشيم و در اين راستا بايد اقداماتي نيز انجام دهيم و فشار كمتري به مردم وارد شود و فشار بيشتر را دولت بر دوش بكشد. پس از اجرايي كردن طرح هدفمندي يارانه ها اقداماتي صورت خواهد گرفت كه با اجرايي شدن اين اقدامات قضاوت هايي كه اكنون از اجرايي شدن اين طرح مي شود، ديگر مطرح نخواهد شد. براي بهبود صنعت خودرو نيز فعاليت هايي داشته ايم و تاكنون 2 ميليون خودرو را گازسوز كرده ايم و موتور ملي پايه گاز سوز را رونمايي كرده و امسال 30 هزار خودرو با موتور ملي پايه گاز سوز توليد خواهد شد و در سال آينده نيز تعداد اين خودروها به 120 هزار دستگاه خواهد رسيد. در حال حاضر نيسان وانت ديزلي به فروش مي رسد و از سال آينده خودروهاي شخصي ديزلي توليد خواهد شد. از ديگر اقداماتي كه در اين خصوص انجام داديم فشار به خودرو سازان بوده است، اكنون آنان براي پايين آوردن مصرف سوخت خودروهاي توليدي خود رقابت مي كنند و در اين خصوص براي خودروهاي كم مصرف جايزه اختصاص داده و براي خودروهاي پرمصرف جريمه در نظر گرفته ايم.  ‌در حال حاضر با چند دانشگاه كشور قراردادهاي بسته ايم كه خودروهاي هيبريدي يعني خوردوهاي گازسوز-برقي و يا بنزين سوز-برقي را توليد كنند. يكي از دلايلي كه قصد داريم بنزين را آزاد كنيم اين است كه در سال 50 ايران معادل 400 هزار بشكه نفت مصرف انرژي داشت و اكنون اين مصرف روزانه به 4 ميليون بشكه رسيده و 10 برابر مصرف انرژي كشورمان افزايش يافته است، در حالي كه در دنيا اين ميزان مصرف كمتر از 2 برابر است. كشورمان در حال حاضر بيش از 4 برابر دنيا انرژي مصرف مي كند، كشور ما 5 برابر ژاپن انرژي مصرف مي كند و با اين وضعيت پيش بيني مي شود كه در سال 99 گراف توليد در كشورمان پايين و گراف مصرف بالا رود و در اين خصوص بايد حدود 3 تا 4 ميليون بشكه نفت وارد كنيم، پس بايد از صرف بي رويه انرژي جلوگيري كنيم. دولت با حذف سهميه ها قصد دارد پول آن را به مردم و خانوار ها واگذار كند. گازوئيل از لحاظ قيمتي بيشتر از بنزين براي دولت تمام مي شود، ما به خودروها سهميه سوخت مي داديم و اكنون قصد داريم پول آن را در قالب يارانه ها به خانوارها اعطاء كنيم و فكر مي كنيد اين هزينه و مبلغ از كجا مي آيد؟ قصد داريم سهميه بنزين را حذف كرده و به جاي آن يارانه ها را به خانواده ها اعطاء كنيم. ما حق داريم به افرادي كه چند خودرو دارند سهميه سوخت ندهيم و به جاي آن پول اين سهميه را به خانوار ها اعطا كنيم، من با قيمت بنزين ليتري 100 تومان به شدت مخالفم اما با ادامه سهميه بندي موافقم، اما بايد توجه داشت كه تا چه زماني بايد اين روند را ادامه دهيم و مطمئنا قيمت قطعي سوخت را دولت تصميم گيري كرده و اعلام خواهد كرد. درباره قيمت بنزين رئيس جمهور تصميم گرفته و اعلام خواهد كرد، من اهل خط و خط بازي نيستم و فردي ولايت مدار هستم و حتي حاضرم همسر و فرزندم را براي ولايت و رهبري بدهم، چون خط اصلي من خط ولايت است، اما بايد توجه داشت كه سليقه ها متفاوت است و تكليف است كه همديگر را تحمل كنيم. به شرافت سربازي خود قسم مي خورم كه احمدي نژاد بي وقفه و طي يكسال و نيم گذشته شخص پيگير اين طرح بوده و در اين خصوص حتي وزراء و كارشناسان اقتصادي مقابل وي كم آورده اند. احمدي نژاد تمامي دغدغه هاي مردم را مي داند و حتي بنده كه فرمانده سابق پليس راهنمايي و رانندگي بودم در بحث حمل و نقل نسبت به وي كم آوردم. احمدي نژاد با قشرهاي مختلف و پايين مردم آشنا بوده و با آنان زندگي كرده است، دولت قصد دارد با حذف سهميه ها پول آن را به خانواده ها وارد كند و به اين وسيله عدالت را در كشور را توسعه دهد و قصد دارد فرصت هاي برابر براي مردم فراهم كند. يكي از پيامدهاي تغيير قيمت سوخت حل مشكل ترافيك است، اما بايد توجه داشت كه مهمترين پيامد تغيير قيمت سوخت اين است كه اكنون كشور ما 4 برابر دنيا سوخت مصرف مي كند و اين امر بايد كاهش يابد. سبد سوخت تعيين شده و اعلام داشته ايم كه 75 درصد گاز و 25 درصد آن بنزين است. در 40 سال گذشته هر سال قيمت كالا و خدمات افزوده شده و 100 ميليارد تومان نيز از بيت المال هزينه شده است اما مردم پيشرفتي نداشتند. 61 درصد هزينه مصرفي خودروها روغن و لاستيك است و حدود 5 تا 10 درصد آن هزينه سوخت است و در مجموع 70 درصد هزينه خودرو سوخت، لاستيك و روغن خودرو است و در اين خصوص وزارت بازرگاني موظف شده قيمت لاستيك و روغن را در قيمت سال 88 نگاه دارد. مقام معظم رهبري نيز در اين خصوص ورود پيدا كرده اند و در ابتداي سال در بازديد از شركت ايران خودرو اعلام داشتند كه <بايد كيفيت و ايمني بالا برود و مصرف پايين بيايد>، موضوع ترافيك بحثي پايين دستي است و به قيمت بنزين ربطي ندارد. معضلات ترافيكي به دلايلي از جمله معضلات معابر و كمبود پاركينگ ارتباط دارد و كشورمان به يك و ميليون و 250 هزار پاركينگ نياز دارد اما در حال حاضر فقط 200 هزار پاركينگ داريم. اگر قيمت گاز و بنزين را تغيير دهيم مردم نوع خودروها را درست انتخاب خواهند كرد و در اين خصوص بايد بپرسيم چرا خودرو سازان به دنبال پايين آوردن مصرف خودروهاي توليدي خود نيستند و چرا خريداران در خريد خودرو به ميزان مصرف آن توجهي ندارند. علت عدم پيشرفت صنعت خودرو سازي كشورمان اين است كه بنزين و سوخت در اين پروسه مطرح نبوده و رقابت نيز ميان خودرو سازان نبوده است. به واقعي شدن قيمت بنزين بايد مثبت نگاه كنيم.  ‌
آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
برنامه ششم توسعه کشور باید از سال ۹۵ آغاز می‎شد که به دلیل تاخیرها و مسائل مختلف، این برنامه در سال‎های ۹۶ تا ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد.
ابوالفضل کیانی بختیاری، معاون برنامه‌ریزی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران/ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بر آن است تا از طریق توسعه نوآوری فناورانه (فرآیند کامل ایده تا محصول) و توسعه نوآوری غیر فناورانه (شبکه‌سازی، برندسازی، خوشه‌سازی، بازارسازی و ...) موجبات تسریع در توسعه صنعتی كشور را فراهم نماید
دریای خزر، با ۷ هزار کیلومتر خط ساحلی و مساحت حدود ۳۸۰ هزار کیلومترمربعی که یک و نیم برابر مساحت خلیج فارس است بزرگترین دریاچه جهان است.

يادداشت
مهندس عباس کریمی، کارشناس ارشد انرژی/ دانش نفت: بحث های فنی ایران و هند بر سر توسعه میدان فرزاد بی همچنان بی نتیجه مانده است اما گویی گرو کشی هندی ها در این باره تمامی ندارد.
سمیه حسنی، کارشناس ارشد مهندسی مکانیک/ پیاده‌سازی مهندسی ارزش در چهارچوب مدیریت پروژه، این امکان را فراهم می‌آورد که ضمن توجه به تمام اجزای پروژه، هیچ بخشی از پروژه مسلم و قطعی فرض نگردد و همواره زمان بهینه برای رسیدن به مرحله بهره‌برداری بدون افزودن بر هزینه و یا کاستن از کیفیت به عنوان هدف پیش‌رو باشد
رضا هاشم‌زاده، کارشناس نفت و گاز، PMP از انجمن مدیریت پروژه آمریکا/ شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت
علی‌رغم اینکه ایران از نظر جغرافیائی و آب و هوا در بهترین وضعیت کره زمین قرار گرفته است اما متاسفانه به دلیل وجود نفت و گاز نسبتا ارزان تاکنون دولت و ملت ایران به انرژی آفتاب که سر منشا همه انرژی‌ها است بی‌توجه بوده یا کم توجهی کرده‌اند و انرژی با این اهمیت را به فراموشی سپرده‌اند.
سال ١٨٩٨ نخستین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی شهری در نیویورک با محوریت بزرگ‌ترین بحران زیست‌محیطی کلان‌شهرها برگزار شد. کسی در آن کنفرانس، امیدی به بهبود شرایط زیست‌محیطی شهرهای بزرگ نداشت. راهکار قابل پذیرشی هم برای خروج از بحران متصور نبود.
گفتمان
می‌توان خوش‌بین بود که مدیران دریافته‌اند که برای حضور موفق در بازار پرتلاطم امروز، نیاز به آموزش دارند و مقوله آموزش و توسعه مدیران و کارکنان در کشور ما سیاست‌زدایی شده است که این پدیده مبارکی است
مدیران منابع انسانی برای تسهیل كارآفرینی سازمانی، باید كارهای مهم زیادی از جمله حذف مقررات زائد، سلسه مراتب سخت، مشاغل از پیش تعریف شده و بدون مشاركت، سیستم های پاداش موثر و ... انجام دهند.
پتروشیمی ایران اگر امروز دوباره صاحب جایگاهی شده و توانسته افتخار گذشته را تاحدودی بازگرداند بیش از همه مدیون اقدام هایی است که در هلدینگ خلیج فارس صورت گرفته است
ضروریست تمامی استراتژی ها و برنامه موثر بر اقتصاد مقاومتی، اجرا شود آنهم به طریق مهندسی اجرا
یکی از استراتژی‌های واقعاً مؤثر برای کاهش مشکلات نظام سلامت بحث پزشک خانواده است اما پزشک خانواده در قالب شعار و رویکردهای فعلی غلط است

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :