Daneshenaft logo
یکشنبه 14 آذر ماه 1400 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
شنبه 1 آبان ماه 1400 | کد مطلب : 44585
گازسوز کردن خودروهای دیزلی همچنان در اغما؟
علی محمودیان، رئیس اتحادیه سراسری سوخت‌های جایگزین

دلیل اینکه دولت نمی‌تواند به قیمت گازوئیل دست بزند این است که هیچ جایگزینی برای آن در سبد سوخت خودروهای دیزلی ایجاد نشده است، درحالی که ظرفیت گاز فشرده طبیعی CNG برای جایگزینی وجود دارد.

متوسط مصرف روزانه بنزین معادل ۸۵ میلیون لیتر است که بیش از ۹۹ درصد آن در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای استفاده می‌شود. متوسط مصرف روزانه نفت گاز (گازوئیل) معادل ۱۱۵ میلیون لیتر است که بیش از ۹۳ درصد آن در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای استفاده می‌شود. با توجه به قیمت پایه صادراتی پالایشگاه، نرخ صادرات بنزین به ازای هر لیتر برابر 31 سنت یا 0.31$ و نرخ صادرات نفت گاز به ازای هر لیتر برابر 0.38$ است. اگر میزان مصرف سالانه بنزین را در قیمت صادراتی محاسبه کنیم سالانه مبلغی معادل 9 میلیارد دلار برآورد می‌شود. یعنی به میزان 9 میلیارد دلار بنزین در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر میزان مصرف سالانه نفت گاز را در قیمت صادراتی محاسبه کنیم، معادل 16 میلیارد دلار می‌شود. مجموع ارزش این دو محصول برابر 25 میلیارد دلار در سال است. ذخایر نفت ایران معادل 9 درصد کل ذخایر دنیاست و ذخایر گاز ایران معادل 16 درصد دنیاست.

 

مقایسه نفوذ CNG در سبد سوخت ایران و چین

این توضیحات اولیه را عرض کردم تا به موضوع CNG ورود کنم. نکته اینجاست از ابتدای دهه 80 تا الان ما تعداد 5 میلیون خودرو بنزین‌سوز را دوگانه‌سوز CNG کرده‌ایم که امروز CNG سهم 22 درصدی را در بخش تامین انرژی خودروهای سبک را دارد و به میزان روزانه 22 میلیون متر‌مکعب در کشور مصرف می‌شود. اما در بخش حمل‌و‌نقل سنگین سهم CNG صفر است. چین با توجه به اینکه از لحاظ تعداد خودروی CNG سوز با ایران برابر است، اما مقدار CNG که جایگزین سوخت مایع کرده است 7 برابر ایران است. یعنی حدود 140 میلیون متر مکعب CNG را جایگزین گازوئیل کرده است. این حجم از جایگزینی CNG در حالی است که برخلاف ایران، چین جز 5 کشور برتر بهره‌بردار از گاز طبیعی در دنیا نیست و واردکننده گاز طبیعی است. در جدول 1 شما می‌توانید میزان ذخایر، تولید و مصرف گاز در کشورهای مختلف را مشاهده کنید. همانطور که می‌بینید ایران هر چند جایگاه دوم ذخایر را دارد اما در تولید نسبت به آمریکا و روسیه با اختلاف عقب‌تر است. یکی از ظرفیت‌هایی که برای ایران وجود دارد، افزایش مصرف گاز در سبد سوخت خودروها به خصوص خودروهای گازوئیل‌سوز است.

 

تکنولوژی تبدیل خودروی گازوئیل سوز به دوگانه‌سوز CNG بومی‌سازی شده است

در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا به سمت گازسوز کردن خودروهای دیزلی حرکت کرده‌اند، زیرا گاز سوخت پاک‌تر، ارزان‌تر و در دسترس‌تر است. یکی از استراتژی‌های کلانی که می‌توانیم در شرایط تحریم پیش بگیریم جایگزینی CNG با گازوئیل در داخل کشور و صادرات گازوئیل معادل آزاد شده است. با توجه به اینکه به دلیل تحریم‌ها در صادرات نفت دچار مشکل شده‌ایم، الان بهترین موقعیت است که صادرات فراورده‌های نفتی را به اوج برسانیم. صادرات فراورده‌های نفتی مانند بنزین و گازوئیل هم نیازمند این است که سوختی را جایگزین آن کنیم و چه سوختی بهتر از گاز طبیعی یا CNG. تکنولوژی تبدیل خودروی گازوئیل سوز به دوگانه‌سوز CNG در کشور وجود دارد و حتی شرکت‌های ایرانی در کشورهای دیگر خودروهای دیزلی آنها را دوگانه‌سوز کرده‌اند. روزانه 20 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل از ایران قاچاق می‌شود. بدین صورت ایران معادل 3 میلیارد دلار یارانه انرژی میدهد که به جیب مردم سایر کشورها می‌رود. مستحضر هستید که قیمت گازوئیل لیتری 300 تومان است یعنی تقریبا این سوخت را رایگان توزیع می‌کنیم. اختلاف قیمت گازوئیل یارانه‌ای با قیمت واقعی آن، انگیزه قاچاق و مصرف بی‌رویه این سوخت را فراهم کرده است.

 

اولویت طرح CNGسوز کردن خودروهای دیزلی در مناطق مرزی است

پیشنهاد ما این است که با استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید، خودروهای دیزلی موجود در کشور گازسوز شوند. اولویت اجرای این طرح نیز باید در مناطق مرزی کشور باشد که تبدیل به پاتوق قاچاق گازوئیل شده است. در صورتی جایگزینی CNG با گازوئیل این امکان فراهم می‌شود که دولت قدم به قدم و با پلکان‌های ملایم برای سهمیه‌بندی گازوئیل و اصلاح قیمت آن اقدام کند. توجه داشته باشید که شیوه عمل به سهمیه‌بندی ذیل قانون هدفمندی یارانه‌ها باید به گونه‌ای باشد که به سبد هزینه‌های مردم نیفزاید و قبل از آن با تقویت سبد CNG این موضوع پوشش داده شود.

 

چر ا دولت نمی‌تواند قیمت گازوئیل را اصلاح کند؟

دلیل اینکه دولت نمی‌تواند به قیمت گازوئیل دست بزند این است که هیچ جایگزینی برای آن در سبد سوخت خودروهای دیزلی ایجاد نشده است درحالی که ظرفیت CNG برای جایگزینی وجود دارد. برآورد می‌شود که برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای دیزلی 7 سال زمان نیاز باشد. ما یک طرح کسب و کار اقتصادی یا بیزینس پلن در این موضوع آماده کرده‌ایم که به جزئیات آن پرداخته شده است. با توجه به اینکه صادرات گاز ایران الان دچار مشکل شده است باید وزارت نفت برنامه‌ریزی کند تا با توسعه CNG میزان صادرات فراورده‌های نفتی افزایش یابد. توسعه CNG علاوه بر اینکه باعث افزایش درآمدهای ارزی دولت (با صادرات گازوئیل  معادل) می‌شود، زمینه اصلاح قیمت داخلی گازوئیل را فراهم می‌کند که مانع قاچاق می‌شود.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
صنعت ارزآور پتروشیمی امروزه به یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در پیشرفت اقتصادی کشور ما تبدیل گردیده است و از حیث اهمیت در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد تا بدانجا که از منظر چشم انداز و نیز افق ترسیم شده برای آن می بایست ایران در جایگاه نخستین تولید‌کننده مواد و کالاهای پتروشیمی از لحاظ ارزش در منطقه قرار گیرد.
پس از سال‌ها انفعال در حوزه انرژی و قطع ارتباط صنعت نفت کشورمان با کشورهای منطقه به دلیل تحریم‌ها و یا هر دلیل دیگری، بالاخره در وزارت نفت دولت سیزدهم شاهد یک قرارداد از جنس گازی بودیم، قراردادی که واقعا انتظارش را نداشتیم! از آن جهت باورش سخت بود که اخیرا با کشور آذربایجان در تنش بودیم و با ترکمن‌ها به واسطه دعوای گازی چند سال قبل در قهر!
شاید بارها با این تعریف مواجه شده باشیم که میزان مصرف بسیاری از کالاها و نیازهای شهروندان در کشورها، بیش از میانگین سایر کشورها یا میانگین جهانی است.

يادداشت
با سوختن هر مترمکعب گاز ده هزار کیلو کالری انرژی تولید می شود. حال می‌خواهیم محاسبه نمائیم که برای گرم کردن یک خانه با طول و عرض ۴ متر و ارتفاع ۲.۵ متر چه میزان گاز طبیعی مورد نیاز است. فرض کنیم یک روز سرد زمستان است و ما می خواهیم دمای این خانه را از صفر درجه به ۲۰ درجه سانتی‌گراد برسانیم.
طبق بررسی جدید، نروژ بالاترین سهم را در استفاده از انرژی تجدیدپذیر در میان کشورهای جهان دارد.
عماد رفیعی، کارشناس نفت و انرژی/ توانایی فنی برای ساخت پتروپالایشگاه‌ها وجود دارد. تامین مالی این طرح‌ها از مسیر اعطای تنفس خوراک تسهیل شده است و این امتیاز نه تنها باعث جذب سرمایه‌های داخلی شده، بلکه اکنون فاینانسورهای خارجی نیز برای سرمایه‌گذاری ابراز تمایل کرده‌اند.
مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان گفت: اکنون ۷۸ هزار مشترک گاز طبیعی در این استان وجود دارد.
احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست/ همکاری همه‌جانبه دولت با همه دستگاه‌ها و مردم برای احیای تالاب هورالعظیم انجام شد و این تالاب که در سال ۸۸ در اوج خشکی بود، اکنون ۱۲۰ هزار هکتار زیر آب دارد.
گفتمان
عضو هیئت مدیره انجمن قیرسازان ایران گفت: از سال 98 تا کنون ترکیه واردات قیر از ایران را به دلایلی نامعلوم ممنوع کرده است و ما بازار 300 میلیون دلاری شمال غرب کشور را از دست داده‌ایم ولی دولت برای حل این مشکل هیچ اقدامی نمی‌کند.
طرح‌های پیشران در چهار زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن و بنزن تعریف شده‌اند که شامل 31 طرح است. در صورت اجرایی شدن این طرح‌ها 70 درصد واردات کشور کاهش می‌یابد. حجم سرمایه‌گذاری این طرح‌ها از 50 میلیون دلار تا 250 میلیون دلار هستنند. از این رو این طرح‌ها به گونه‌ای هستند که با صرف حجم سرمایه‌گذاری پایین، محصولات با ارزش افزوده بالا تولید می‌کنند.
پس از پذیرش قطعنامه و پایان جنگ تحمیلی، در سفری که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به‌عنوان جانشین فرمانده کل قوا به اتفاق وزیر نفت و جمعی از مدیران ارشد نفتی و نظامی به منطقه داشتند...
پژوهشگاه صنعت نفت با توجه به اشرافی که به همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و شرکت‌های مهندسی داخلی دارد، تنها ارائه‌دهنده دانش فنی در کشور است.
شرکت لوله‌سازی اهواز در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به صورت مستمر و با جدیت تمام در حال تولید لوله‌های فولادی ۴۲ اینچ سرویس ترش پروژه گوره به جاسک است.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :