Daneshenaft logo
یکشنبه 19 مرداد ماه 1399 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان 
صفحه پرینت ارسال به دوستان
یکشنبه 17 فروردین ماه 1399 | کد مطلب : 33713
راهکار ریشه‌ای جهش در کاهش فساد اقتصادی
مهندس سید حسین میرافضلی، كارشناس ارشد پتروشیمی/ یکی از اساسی‌ترین اهداف نظام جمهوری اسلامی و تاکیدات مقام معظم رهبری بسط عدالت اجتماعی و ظلم‌ستیزی بوده و هست.

آیت اله رئیسی نیز محور برنامه‌های خود را مبارزه با فساد اعلام نموده و در یک سال گذشته پرونده‌های متعددی در این خصوص گشوده شده است. بسط عدالت و مبارزه با فساد به‌ویژه فساد اقتصادی از مهمترین اهداف و اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی است اما راهکار ریشه‌ای جهش در کاهش فساد اقتصادی در طول سال ۱۳۹۹ چیست؟

فسادها غالبا در بنگاه‌های اقتصادی شکل می‌گیرند از جمله معروف‌ترین فسادهایی که در ۴۰ سال گذشته به وقوع پیوسته عبارتند از اختلاس و سوء جریان در بانک سرمایه، اختلاس در بانک ملی، اختلاس در بازرگانی پتروشیمی، سوء جریان مالی در بنیاد تعاون ناجا، فساد، اختلاس یا سوء جریان مالی در چند شرکت و سازمان اقتصادی دیگر، پس روشن است که وقتی سخن از ریشه‌یابی و ریشه‌کنی فساد پیش می‌آید روی سخن  بنگاه‌ها و سازمان‌ها و نهادهای با ماهیت کار اقتصادی است. حال چگونه در سال ۹۹ می‌توان جهش در کاهش فساد را در پرونده جمهوری اسلامی ثبت نمود؟

 راه‌هایی که تاکنون بارها آزمون شده عبارتند از :


_ بازرسی‌های دوره‌ای و موردی سازمان بازرسی

_ نظارت.ها و حسابرسی‌های دیوان محاسبات

_ گزارش‌گیری از حراست شرکت‌ها

_ ورود شرکت‌ها به بورس و نظارت‌های سازمان بورس و مجامع شرکت‌ها

_ ابلاغ چارچوب‌های معامله و مزایده به شرکت‌ها و ضروری شدن تشکیل کمیسیون معاملات

_ روش‌های متعدد دیگر

با وجود اعمال تمامی تمهیدات فوق چرا رتبه ایران در میزان فساد رتبه نامناسب و دون شان نظام است؟ و رتبه کشور نزولی بوده است۔ چرا بیان می‌شود که رشوه و باندبازی و بده‌بستان‌های مالی در بنگاه‌ها و سازمان‌های اقتصادی نسبت به ده یا ۲۰ سال پیش امیدوار‌کننده نیست؟ آری با کاهش تعهد در مدیران و کارشناسان و همچنین با چاق و چاق تر شدن هر ساله دولت فساد و سوء جریان‌های مالی نیز بیشتر می‌شود.

فساد معمولا در چه حوزه‌ها و اموری واقع می‌شود، کارشناسان و مدیران در هریک از امور زیر دارای قدرت تصمیم‌گیری و تصمیم سازی می باشند

_  معامله‌ها

_ مزایده‌ها

_ فروش محصولات

_ قدرت فنی و کارشناسی، نظر کارشناسان در تائید یا رد کیفیت کالا یا خدمات و ۔ ۔ ۔

در برخی امور فوق قدرت کارشناسان، سرپرستان و مدیران رده پائین تاثیرگذارتر و تعیین‌گذارتر از مدیران ارشد است وقتی فساد به رده‌های پائین رسوخ کند از بین بردن آن سخت و پیچیده می‌شود وقتی انگیزه‌های فساد در بنگاه‌های اقتصادی و جایگاه‌هایی که قدرت تصمیم اقتصادی دارند به رده‌های پائین نیز رسوخ کرده باشد ریشه کن کردن آن سخت‌تر می‌شود۔

برای کاهش فساد در بنگاه‌های اقتصادی چند راه‌حل اثرگذار و یک راه حل ریشه ای پیسنهاد می نمایم۔

از جمله راه‌های کنترلی برای کاهش بسترها و زمینه‌های فساد عبارتند از:

_ تعیین چارچوب‌هایی که بر اساس آن متناسب با اهمیت و گردش مالی شرکت‌ها، افرادی قادر به عضویت در هیات مدیره شرکت‌ها شوند که از نظر تخصص، تجربه، اطلاعات مالی، حقوقی و سوابق علمی و اجرایی با حد و اندازه شرکت سنخیت داشته باشند و بتوانند تصمیمات درست به موقع و منطقی اتخاذ نمایند۔

 _ تعیین چارچوب های دقیق و تصویب آیین‌نامه معاملات و تعیین اعضای کمیسیون معاملات  توسط هیات مدیره

_ تعیین چارچوب‌های مناسب فروش محصولات و تصویب آیین‌نامه فروش توسط هیات مدیره و تعیین اعضای کمیته فروش توسط هیات مدیره

_ الزام شرکت‌ها به نصب و اجرای نرم‌افزار BI در شرکت‌ها و استفاده سهامداران عمده از این ابزار نظارتی جهت اشراف بیشتر بر امور مالی، بازرگانی و معاملات  شرکت‌ها

_ نظارت‌های دقیق هلدینگ‌ها بر مسائل مالی و معاملات و فروش محصولات و تاکید بر برخورد با کارشناس و مدیرمسئول هلدینگ که در شرکت زیر مجموعه  آنها فساد واقع شود. در واقع به این ترتیب کارشناس و مدیر مربوطه در هلدینگ خود را مکلف و مفید به نظارت دقیق می‌داند.

راه حل های یاد شده قطعا مفید و موثر خواهند بود اما راه‌حل و راهکاری که به‌صورت ریشه‌ای منجر به کاهش شدید فساد می شود چیست؟

راهکار اساسی این است که دولت طی بخشنامه‌ای هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی و همچنین سازمان‌های تحت پوشش دولت را مکلف نماید تا پایان سال ۱۳۹۹  بین ۲۰تا ۵۰ درصد سهام شرکت‌های زیر مجموعه را از طریق فرآیند بورس به مردم واگذار نمایند و مشوق‌ها و مصوبات لازم جهت تحقق این هدف بزرگ را تدوین وابلاغ نماید۔ در حال حاضر حدود ده درصد سهام  تعداد قابل توجهی از شرکت‌های تحت مدیریت دولت در بورس خرید و فروش می‌شود و چنانچه میانگین 30 درصد سهام این شرکت‌ها در فرآیند بورس به مردم واگذار گردد حداقل 2 عضو از ۵ عضو هیات مدیره توسط بخش خصوصی مردمی انتخاب خواهند شد.

ساز و کاری ابجاد شود که اعتباری در اختیار بانک‌ها قرار گیرد و کارگزاری‌ها و بانک‌ها با همکاری هم به افرادی که میزان مشخصی سهام از شرکت‌های جدید در حال واگذاری خریداری نمایند وام کم بهره اختصاص یابد و متناسب با بازپرداخت اصل و اقساط وام بخشی از سهام جهت خرید و فروش آزاد شود۔ در دستورالعمل مناسبی نحوه پرداخت سود سهام و تاثیرات افزایش ارزش سهام در محاسبه تضامین و ساز و کار آزادسازی تدریجی سهام جهت فروش  تبیین شود۔

حتی اگر دولت صدهزار میلیارد تومان اعتبار برای این هدف بلوکه نماید این پول در چرخه فروش سهام  به مردم، در مدت کوتاهی به دولت برمی‌گردد بنابراین این اعتبار محرک جمع کردن بخشی از نقدینگی در اختیار مردم خواهد بود و درآمد کلانی را در اختیار هلدینگ‌های بزرگ قرار می‌دهد تا پروژه‌های ملی و سود آور بر زمین مانده را با سرعت مناسب اجرایی نمایند۔ پروژه‌های مهم حوزه پتروشیمی و پالایشگاهی، پروژه‌های حمل‌و‌نقل ریلی و هوایی و سایر پروژه‌های مهم شتاب‌دهنده رشد اقتصادی و اشتغال‌آفرین

با فروش تدریجی حداقل 51 درصد سهام شرکت‌های تحت مدیریت دولت به مردم از طریق فرآیند بورس، در مدت کوتاهی به‌صورت خودجوش شرکت‌های مدیریت سهام و سبدگردان سهام  فعال تر خواهند شد و متناسب با اعتبار شان وکالت حضور در مجامع شرکت‌ها را از سهامداران خرد دریافت می‌کنند به این ترتیب افراد متخصص، خبره مالی، حسابداری وبا تجربه شرکت‌داری در مجامع شرکت‌ها به عنوان نمایندگان شرکت‌های مدیریت سهام و سبدگردان حضور می یابند و مو را از ماست می‌کشند و اجازه انجام اقدامات غیر شفاف، غیر کارشناسی را به مدیران شرکت‌ها نمی‌دهند، فضا بگونه‌ای خواهد شد که افراد کم تحرک و غیر خلاق جایی در مدیریت شرکت‌ها نخواهند داشت و تنها افراد خلاق، کارآمد، نوآور، خوش فکر و دارای جسارت‌های هوشمندانه مورد اقبال خواهند بود و برخی مدیران دولتی کم تحرک به مرور به حاشیه رانده خواهند شد۔

با ورود نمایندگان بخش خصوصی به هیات مدیره و چرخه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شرکت‌ها و گزارش‌گیری‌های مستمر شرکت‌های مدیریت سهام و سبدگردان‌ها از نمایندگان حقوقی خود در هیات‌مدیره‌ها بستر و فضای پویایی و شفافیت محیا تر می‌شود و احتمال فساد و کج‌روی در شرکت‌ها کاهش می یابد

با فروش 30 الی 51 درصد سهام شرکت‌های تحت مدیریت دولت از طریق صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی و سازمان‌های اقتصادی زیرمجموعه وزارتخانه‌ها و نهادها ضمن اینکه پویایی تحول‌سازی در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی به وقوع خواهد پیوست و سرمایه کلانی تحت مدیریت دولت قرار خواهد گرفت تا بتواند با سرمایه‌گذاری‌های منطقی و اصولی اقتصاد کشور را رونق دهد و بسیاری از پروژه‌های مهم زیربنایی بر زمین مانده را اجرایی نماید در کنار این ره‌آورد بزرگ، میزان فساد در مجموعه‌های تحت مدیریت دولت و نهادهای اقتصادی نیز به شدت کاهش خواهد یافت چرا که دولت از این چاقی مفرط کاهش وزن خواهدداد و هزاران سهامدار بخش خصوصی به عنوان سهامدار عمده با چشمان باز و بصورت دقیق عملکرد شرکت‌ها را رصد می‌کنند و  اجازه کج روی و سوء جریان مالی را نمی‌دهند و چنانچه تخلفی را مشاهده کنند به عنوان شاکی بخش خصوصی با تمام توان از منافع خود دفاع خواهند نمود.

آخرین مطالب نفتی در کانال رسمی نشریه دانش نفت در تلگرام
فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
اخبار ويژه
سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که امروز و فردا با حضور ٣٨٥ شرکت داخلی و ٧٦ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، ٦ نشست تخصصی و یک نمایشگاه جانبی هم خواهد داشت.
در گرمای کشنده دریای کارائیب کارگرانی در لباس غواصی با دستان خود مشغول پاک کردن نفت خام از بدنه کاسپین گالاکسی هستند؛ نفتکشی که آنقدر کثیف است که اجازه ورود به آبهای بین المللی را ندارد.

يادداشت روز
نقشه راه توسعه پتروشیمی در کشور به درستی تدوین گردیده و این نقشه راه با تحریم یا بدون آن به منصه ظهور خواهد رسید و هیچ مانعی جلودار پیشرفت پرشتاب صنعت ارزش آفرین و ارزآور پتروشیمی نخواهد بود.
نکته ای که سازندگان پتروپالایشگاه باید بدانند طراحی واحدهای مذکور متناسب با نیازهای روز دنیا است. زیرا روند رشد تقاضای محصولات نفتی در آینده می‌تواند نقش مهمی در فروش محصولات آن داشته باشد.
در کشورهای مترقی درآمد اقشار و حرفه‌های مختلف شفاف است و بر اساس این شفافیت درآمد، مالیات بر درآمد همه افراد طبق چارچوب و فرمول مشخصی اعمال می‌شود.

يادداشت
همزمان با بهره برداری رسمی از طرح تولید کاتالیست مورد نیاز برای تولید انواع پلی‌اتیلن‌ها، وابستگی صنعت پتروشیمی به کاتالیست‌های خارجی کاهش می یابد.
رضا محتشمی‌پور، معاون بورس کالا/ طرح اعطای قیر رایگان برای ایجاد راه روستایی به خاطر عدم نظارت، در شرکت‌های تولید قیر ، پیمانکاری‌ها و شهرداری‌ها فساد ایجاد می‌کند و اگر می‌خواهیم راه روستایی درست کنیم از درآمد خزانه می‌توان احداث کرد.
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی تحولات سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و چشم‌انداز بازارهای جهانی انرژی در افق ۲۰۴۰ میلادی پرداخت.
عباس مرادی، مدیر طرح آمایش سرزمینی استان هرمزگان/ یکی از دغدغه‌های مهم در توسعه طرح‌های کلان راهبردی در منطقه مکران توجه به زمینه‌های اجتماعی و جوامع محلی به‌ویژه در منطقه جاسک است که در کنار مزیت‌های اقتصادی، نباید از نقش پیامدهای محیطی، اجتماعی و فرهنگی غافل شد.
قرارداد تکمیل طرح توسعه آزادگان جنوبی و احداث واحد فرآورش مرکزی، ۳۰ تیرماه امسال بین شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و پتروپارس امضا شد تا بر مبنای آن، بیش از ۳۰ درصد باقیمانده فاز نخست توسعه این میدان طی ۳۰ ماه از سوی پتروپارس، تکمیل و CTEP نیز در این مدت احداث شود.
گفتمان
پژوهشگاه صنعت نفت با توجه به اشرافی که به همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و شرکت‌های مهندسی داخلی دارد، تنها ارائه‌دهنده دانش فنی در کشور است.
شرکت لوله‌سازی اهواز در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به صورت مستمر و با جدیت تمام در حال تولید لوله‌های فولادی ۴۲ اینچ سرویس ترش پروژه گوره به جاسک است.
با قاطعیت اعلام می‌کنیم که در دانش فنی واحدهای آمونیاک و اوره در داخل کشور خودکفا هستیم، علاوه بر آن با مشابهت‌سازی و اعمال برخی اصلاحات، قادر به ساخت واحدهای تولید اتیلن و عمده واحدهای پایین‌دستی‌های مربوط به آن هستیم.
محمدرضا حسینیان: در طول یک سال و نیم گذشته تلویزیون صنعت نفت را بر روی بستر www.petroleum.tv راه‌اندازی کردم.
به دلیل نبود سیستم فكری متمركز، عدم همكاری، تعارض بین اهداف و وظایف محوله با سهم هركدام از وزارتخانه‌های نفت و نیرو در بازار انرژی كشور، بسیاری از اهداف كلان بخش انرژی در كشور مغفول می ماند.

صفحه نخست

|

اخبار نفت

|

گفتمان

|

مقالات

|

ياداشت روز

|

يادداشت اول

|

مزايده و مناقصه

|

گالري تصاوير

|

درج آگهي

|

سايتهاي مرتبط

|

آرشيو PDF

|

درباره ما

|

تماس با ما

© Copyright 2011 daneshenaft.ir All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :